Lancering Nationaal Virtual Reality Museum tijdens Nationale Museumweek

Nieuws | 07 apr 2017

Vierhonderd musea en hun gouden pronkstukken bezoeken vanuit de luie stoel. Het is vanaf nu mogelijk in het Nationaal VR Museum. De app is gratis te downloaden in de Appstore en bij Google Play. Het Nationaal VR Museum is een initiatief van de Museumvereniging.

Vierhonderd pronkstukken van vierhonderd Nederlandse musea zijn op dit moment te bewonderen in het digitale museum. Niet eerder sloegen zoveel musea de handen ineen!

Na een korte introductie en rondvlucht over Nederland worden bezoekers verrast door alle pronkstukken. Vervolgens is het mogelijk om – door te focussen met de ogen – één pronkstuk te selecteren en meer over het pronkstuk (en het bijbehorende museum) te weten te komen. Daarna zijn weer andere pronkstukken te selecteren. Een persoonlijke en eindeloze beleving.

Het virtual reality museum is nadrukkelijk geen vervanging van een museumbezoek. ‘Het Nationaal VR Museum doet je verlangen om de pronkstukken in het echt te zien’, aldus de Museumvereniging. Door het Nationaal Virtual Reality Museum hoopt de Museumvereniging meer aandacht en waardering voor onze museale collecties te genereren. De app is een eerste stap in de veelbelovende wereld van virtual reality. ‘Gezamenlijk willen we de ervaring in de komende tijd versterken en volgende stappen zetten.’

Gratis app

De Nationaal VR Museum-app is vanaf nu gratis beschikbaar in de App-stores van Apple en Google Play. Na het downloaden van de app moet de smartphone geplaatst worden in een VR-bril. Ook bij de vierhonderd deelnemende musea liggen VR-brillen klaar voor een bezoek aan het Nationaal Virtual Reality Museum.