Kom woensdag naar de Museum Gym!

Nieuws | 17 jan. 2022

Komende woensdag openen museumdeuren voor een mentale booster

Verschillende musea openen aanstaande woensdag 19 januari op ludieke wijze om ruimte te geven aan (mentale) fitheid. Welkom in de Museum Gym! Op museum.nl vind je een overzicht met de beschikbare activiteiten. Mensen kunnen bijvoorbeeld terecht in het Van Gogh Museum, het Chabot Museum Rotterdam, het Groninger Museum en Slot Loevestein.

Met de heropening van winkels en andere niet-essentiële diensten geeft het kabinet de samenleving meer ademruimte. Zoals bekend zijn musea niet meegenomen in deze heropening. Dat is en blijft onverklaarbaar. Het ondermijnt het gelijkheidsbeginsel, het gevoel van redelijkheid en solidariteit. Daarom start de Museumvereniging de actie Museum Gym.

Waarom mogen commerciële doorstroomlocaties (zoals Bijenkorf en IKEA) wél open en culturele doorstroomlocaties (musea) niet? Ook in de persconferentie van afgelopen vrijdag werd deze vraag onvoldoende beantwoord. De opening van musea zou te veel reisbewegingen opleveren. Een rekensom haalt dit argument snel onderuit. Hoe succesvol ook: 450 musea staan qua verplaatsingen in geen enkele verhouding tot de verplaatsingen naar in totaal 85.000 fysieke winkels in Nederland.

Hoewel de museumsector ongelukkig was over de verplichte sluitingen, heeft de sector er steeds alles aan gedaan om in oplossingen te denken. Zo zorgt het coronaprotocol, dat musea de afgelopen twee jaar hebben ingezet, voor een bewezen veilig bezoek waarmee uitbraken worden voorkomen. Ook bezoekers ervaren museumbezoek als veilig, bleek eerder al uit onderzoek.

Er is geen logische reden om musea gesloten te houden. Voor en achter de schermen werkt de Museumvereniging aan de lobby om de musea zo snel mogelijk open te laten gaan. Om van zich te laten horen, sluiten verschillende musea aan bij de actiedag De Museum Gym komende woensdag 19 januari.

Het is goed nieuws dat er extra steunpakketten toegezegd zijn voor musea voor de periode tot 25 januari. Samen met het ministerie wordt bovendien gewerkt aan een herstelplan voor de lange termijn. Vanzelfsprekend is dit noodzakelijk, maar collecties zijn er voor het publiek: musea, medewerkers en vrijwilligers zijn klaar om de deuren te openen!

Op onze website museum.nl vind je een overzicht van de musea die woensdag 19 januari als Museum Gym opengaan.