Kaartverkoop musea gestart voor pilot met sneltesten

Nieuws | 13 apr. 2021

De kaartverkoop voor de pilot met sneltesten in musea is gestart. De Museumvereniging heeft de bestelmogelijkheid hiervoor gelanceerd op museum.nl. Publiek met een Museumkaart kan hier een kaartje reserveren.

In de week van 19 april kunnen mensen terecht bij zeventien musea verspreid over heel Nederland. Elk van die musea gaat drie dagen open. In totaal zijn er zo’n 37.000 kaarten. Mensen kunnen met het nummer van hun Museumkaart een tijdvak reserveren op museum.nl. Via de testcentra van deze pilot kunnen ze vervolgens ook een gratis sneltest doen. Deze pilot is onderdeel van het onderzoek dat de overheid doet om te kijken hoe goed de infrastructuur rondom sneltesten werkt en wat gebruikers ervan vinden.

De Museumvereniging doet mee aan de pilot om de overheid te helpen onderzoeken of de maatschappij zo eerder meer open kan. Tegelijk wijst de Museumvereniging er ook op dat het coronaprotocol van musea goed werkt en veilig is. Toen musea nog open waren, is veel ervaring opgedaan met het coronaprotocol. Bezoekers vonden museumbezoek ook veilig blijkt uit onderzoek van Validators: meer dan twee derde van de bezoekers antwoordde dat ze hun museumbezoek als veilig hadden ervaren. Voor zover bekend zijn er geen besmettingen in musea bekend. Sneltesten mogen geen nieuwe, onnodige drempel voor museumbezoek worden. De inzet blijft dan ook dat álle musea in Nederland zo snel mogelijk hun deuren mogen openen voor het publiek - met gebruik van het coronaprotocol en zonder drempel van sneltesten.

Deelnemende musea

Drents Museum, Assen | Fries Museum, Leeuwarden | Jopie Huisman Museum, Workum | Groninger Museum, Groningen | Noordbrabants Museum, ’s-Hertogenbosch | Nederlands Openluchtmuseum, Arnhem | Bonnefanten, Maastricht | Hermitage, Amsterdam | Scheepvaartmuseum, Amsterdam | Teylers Museum Haarlem | Slot Loevestein, Poederooijen | Luchtvaartmuseum Aviodrome, Lelystad | Museum De Fundatie, Zwolle | Spoorwegmuseum, Utrecht | Museum Prinsenhof, Delft | Wereldmuseum, Rotterdam | Zeeuws Museum, Middelburg.

De zeventien musea die deelnemen aan de pilot zijn in samenspraak met het ministerie van OCW en de 25 veiligheidsregio’s geselecteerd. Daarbij is gelet op spreiding - in iedere provincie tenminste één museum - museumgrootte en type collectie.

Over de Museumvereniging

Samen met ruim 400 musea versterkt de Museumvereniging als brancheorganisatie het publieke belang van musea. We bouwen gezamenlijk aan een stevig draagvlak voor musea onder publiek en politiek en aan een sector die kwaliteit levert. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal. Ook is de Museumvereniging uitgever van de Museumkaart, die substantieel bijdraagt aan het verdienvermogen van de sector. De focus ligt steeds weer op een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties. Niemand uitgezonderd.