Jan van Kooten directeur a.i. Museumvereniging en Stichting Museumkaart

Nieuws | 17 mei 2021

Per 17 mei is Jan van Kooten interim directeur van de Museumvereniging en Stichting Museumkaart. Van Kooten vervult daarmee de vacature die ontstond door het overlijden van Mirjam Moll.

Van Kooten was eerder directeur van Nationaal Comité 4 en 5 mei. Het Nationaal Comité draagt zorg voor de organisatie van de nationale activiteiten op 4 en 5 mei, educatieve projecten, publiekscampagnes en toegepast onderzoek. Daarbij werkt het Comité samen met tal van lokale, provinciale en nationale partijen. Ook is Van Kooten reeds lang bekend met het museale veld vanwege zijn eerdere langdurige werkzaamheden bij de Anne Frank Stichting. Van Kooten combineert zijn werkzaamheden met verschillende bestuursfuncties.

De Museumvereniging is verheugd met Van Kootens tijdelijke aanstelling en ziet uit naar een prettige samenwerking waarin directie, bureau en bestuur samen in nagedachtenis van Mirjam Moll de werkzaamheden voor een florerende museale sector voort kunnen zetten.

Musea hebben een zware tijd door verplichte sluitingen en andere beperkende coronamaatregelen. Inzet van de Museumvereniging is daarom dat musea snel weer veilig open kunnen voor publiek met het coronaprotocol en dat ook voor de tweede helft van 2021 passende steun voor álle musea, ongeacht grootte, type collectie, wijze van financiering en vestigingsplaats tot stand komt. Want alleen samen vertellen onze musea het hele verhaal van onze steeds veranderende samenleving.