Interim Media & Marketing Manager

Vacature | 07 feb 2019

Museumvereniging zoekt een interim media & marketing manager

Organisatie: Museumvereniging
Omvang: 24 uur per week, voor de duur van 6 maanden
Locatie: Amsterdam
Sluitingsdatum: 22 februari 2019

In deze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die niet vergeten mogen worden. Met hun collecties verrassen en verrijken musea de maatschappij voortdurend. Ruim 400 Nederlandse musea werken samen in de Museumvereniging. Gezamenlijk bouwen we aan het versterken van het publiek belang van musea. Voor iedereen!

Eén van de instrumenten voor een sterk draagvlak voor musea en een groot verdienvermogen van de sector is de Museumkaart. Zo’n 1,4 miljoen mensen zijn in het bezit van een Museumkaart. En die maakt het wel heel makkelijk een museum binnen te stappen. Bij iedereen in de buurt zijn verrassende collecties en bijzondere tentoonstellingen te vinden. Ons échte goud is vaak dichterbij dan je denkt. De Museumkaart, een initiatief van de musea zelf, bestaat sinds 1981. De exploitatie van de kaart is ondergebracht in Stichting Museumkaart, een ongesubsidieerde instelling zonder winstoogmerk. De stichting is onderdeel van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van musea. Naast de Museumkaart draagt het merk Museumkids met zijn inspecteurs bij aan een sterkere binding van de jongste generatie met museale collecties door het hele land.

Met het team Promotie werken we onverminderd aan versterking van de merken Museumkaart en Museumkids door inzet van diverse mediakanalen en verrassende activiteiten. We houden daarbij rekening met motieven of momenten die bij consumenten een rol spelen bij het overwegen en het daadwerkelijk kiezen van deze merken. Bovendien geldt dat de veiligheid en privacy van de gebruikers altijd onze hoogste prioriteit heeft. Voor het team Promotie zijn wij op korte termijn op zoek naar een

Interim Media & Marketing Manager

24 uur per week

voor de duur van zes maanden

Deze ervaren marketeer ontwikkelt en implementeert in een periode van zes maanden een coherente marketing en media mix voor de Museumkaart en Museumkids. Samen met de twee marketingcoördinatoren, de media-adviseur, de programmamaker promotie & platform en een (externe) marketingconsultant zet je zo de koers uit om deze merken aantoonbaar verder te versterken.

Binnen de Museumkaart verdient de doorontwikkeling van Museumkaart Match, waarmee kaarthouders hun ideale gezelschap voor een museumbezoek kunnen vinden, extra aandacht. Verder ben je betrokken bij reeds geselecteerde experimenten om de verscheidenheid van museumbezoekers te stimuleren en de diversiteit aan bezoek weer te geven in het Museumkaart dashboard.

Ondertussen stuur je ook de lopende media & marketing activiteiten in het team aan. Want met de effectieve marketing en media mix werk je aan verfijning van het ‘360 graden’ profiel van de kaarthouder waardoor de marketing telkens doelgerichter vorm kan krijgen. De maandelijkse, digitale nieuwsbrief Museumtips aan ruim 900.000 mailadressen is daartoe een belangrijk middel net als de websites en sociale media. Een consistente uitvoering in tekst en beeld binnen alle kanalen is daarbij een belangrijke voorwaarde voor succes.

Binnen MV worden verschillende marketingonderzoeken uitgevoerd; sommige zijn eenmalig en andere worden jaarlijks herhaald. Je voert regie op de vertaling van de uitkomsten in media & marketingbeleid en in activiteiten op het terrein van collectieve promotie van de leden van de Museumvereniging. Hierbij werk je nauw samen met onze leden en externe partijen.

Vanwege de aansturing van de media & marketing activiteiten zit je het teamoverleg promotie voor. Dan komen ook de klachtenafhandeling van de Museumkaart en de vernieuwing van de backoffice van de kaart aan bod. Daarmee krijg je de kans om een belangrijke marketingbijdrage te leveren aan de logistieke transitie die de Museumkaart dit jaar doormaakt.

Alle bovenstaande activiteiten kennen privacy-aspecten, ook in het licht van de huidige wetgeving. Als manager bewaak je de uitvoering van de geborgde AVG-processen in lijn met de kwaliteitsstandaard binnen de MV en neem je actie waar nodig.

Je legt verantwoording af aan en werkt samen met de waarnemend directeur/manager promotie & platform.

Jij

Jij hebt naast een HBO+ werk en denkniveau, uitgebreide kennis van marketingcommunicatie en minimaal 7 jaar ervaring als marketeer in een coördinerende rol. Je bent vertrouwd met projectmatig werken. Naast uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden, ben je accuraat en houd je van resultaten. Je plant en organiseert graag en goed en werkt samen met verschillende partijen waaronder de deelnemende musea. Je hebt ten minste affiniteit met kunst, cultuur en erfgoed maar nog liever heb je relevante werkervaring in een museum dat deelneemt aan de Museumkaart. Vanwege de interne overleggen ben je dinsdag op kantoor aanwezig.

Wij

Wij bieden jou een uitdagende en gevarieerde functie om in 6 maanden te bouwen aan onze merken

• Een arbeidsovereenkomst voor 6 maanden
  • Leuke collega’s in een informele en sfeervolle werkomgeving in Amsterdam Centrum
  • 5 Museumkaarten
  • Afhankelijk van relevante ervaring een salarisaanbod in schaal 11 van de Museum CAO, vakantietoeslag en eindejaarsuitkering (3,15%)

Solliciteren?

Ben jij de persoon die wij zoeken? Voldoe jij aan alle eisen? Dan willen we je graag leren kennen!

Stuur je sollicitatie voorzien van CV uiterlijk 22 februari as t.a.v. Margo Slot, Manager HR naar HR@museumvereniging.nl. De gesprekken zullen begin maart plaatsvinden op het kantoor van de Museumvereniging te Amsterdam.

Meer weten over de Museumkaart en Museumkids?

Neem een kijkje op museumkaart.nl, museumkids.nl, de accounts op Facebook, Twitter of Instagram en het Youtube-kanaal van de Museumkaart.

Vragen?

Neem dan per mail contact op met Mirjam Moll, waarnemend directeur, MMoll@museumvereniging.nl

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld. Uiterlijk 30 dagen na afronding van deze procedure zullen vanuit privacy overwegingen alle gegevens van sollicitanten worden verwijderd.