Hoofd Collecties en Onderzoek

Vacature | 10 jul 2019

Het Rijksmuseum van Oudheden is op zoek naar een Hoofd Collecties en Onderzoek (m/v), lid managementteam

Organisatie: Rijksmuseum van Oudheden
Omvang: 36 uur per week
Locatie: Leiden
Sluitingsdatum: 12 augustus 2019

Het Rijksmuseum van Oudheden beheert collecties uit het Oude Egypte, het Nabije Oosten, de Griekse en Romeinse wereld en het vroege Nederland. Het museum wil een gevarieerd publiek op een inspirerende, hoogwaardige en actieve wijze in contact brengen met culturen van de oudheid en hun relevantie voor onze tijd.

Hoofd Collecties en Onderzoek – m/v, lid managementteam

Wegens de benoeming tot hoogleraar bij de onderzoeksgroep Museums, collections and society en tot directeur van het Centre for Global Heritage, beide onderdeel van de Universiteit Leiden, vertrekt Pieter ter Keurs, hoofd collecties en onderzoek per 1 september bij het Rijksmuseum van Oudheden. Wij zoeken daarom een nieuwe collega, die lid wordt van het driekoppige management.

Verantwoordelijkheden

Het hoofd collecties en onderzoek is, zoals de titel aangeeft, enerzijds verantwoordelijk voor de praktische kant van het collectiebeheer en -behoud. Hij/zij geeft leiding aan de fotograaf, collectiebeheerders, restauratoren, registrator en archivaris/ bibliothecaris. Anderzijds geeft hij/zij direct leiding aan een groep van zeven conservatoren. Het gaat in totaal om een groep van 15 vaste medewerkers, soms aangevuld met projectmedewerkers. Er is geen verdere hiërarchische gelaagdheid. Omdat alle conservatoren gepromoveerd zijn verwachten we dit ook van het nieuwe hoofd. In een uitzonderlijk geval, bijvoorbeeld als een beoogd kandidaat een zeer ruime museale ervaring op het gebied van collecties en begeleiding van conservatoren heeft, zou van deze functie-eis afgeweken kunnen worden.

Wij zoeken een kandidaat die een breed scala aan verantwoordelijkheden aan kan. Hij/zij heeft weet van de technische en procedurele facetten van collectiebeheer, is in staat een overkoepelende vierjaarlijkse onderzoeksplanning te schrijven, geeft vorm en uitvoering aan het collectieplan en entameert samenwerkingen met nationale en internationale academische instellingen. Hij/zij is goed op de hoogte van ethische kwesties op het gebied van restauratie en aankopen. Hij/zij heeft ervaring in het samenstellen van symposia, spreekt goed in het openbaar en heeft ervaring in het begeleiden en ook zelf schrijven van wetenschappelijke publicaties.

De organisatie

Het RMO is een platte organisatie, waarbij werknemers veel vrijheid en zelfstandigheid krijgen. Bij het geven van leiding is het geven van die vrijheid belangrijk. Dat vraagt om goede communicatieve vaardigheden en een structurele planning en coördinatie als het gaat om de aansturing van de medewerkers.

Het museum

Het RMO is een levendig museum en is in tien jaar tijd gegroeid van een museum met net 100.000 bezoekers naar een museum met ruim 200.000 bezoekers. Dat niveau, met alles wat daar aan werkzaamheden bij hoort, willen we volhouden. De leeftijd van de kandidaat is onbelangrijk, zolang hij/zij maar lenig van geest is en hij/zij een relevante ervaring voor deze functie heeft. Het is natuurlijk een belangrijke pré als de kandidaat bij een collegamuseum al veel kennis heeft opgedaan.

In het Rijksmuseum van Oudheden werken circa 75 medewerkers verdeeld over 50 formatieplaatsen. De functie is, conform de schaalindeling van de AWVN, ingedeeld in schaal 14 (MuseumCAO). In eerste instantie bieden we een jaarcontract aan. Zijn we allebei tevreden na een jaar, dan wordt dit omgezet in een vast dienstverband.

Het RMO wil de culturele diversiteit binnen de organisatie vergroten en nodigt kandidaten die daaraan kunnen bijdragen nadrukkelijk uit om te solliciteren.

Solliciteren?

Schrijf dan voor 12 augustus 2019 een brief met CV onder vermelding van 'Hoofd Collecties en Onderzoek' en stuur die i.v.m. de zomervakantieperiode naar twee emailadressen: personeel@rmo.nl en w.weijland@rmo.nl

Voor meer informatie kun je terecht bij Wim Weijland (w.weijland@rmo.nl)