Hoofd bedrijfsvoering

Locatie: Utrecht
Omvang: 32-36 uur per week
Sluitingsdatum: 14 maart 2021

Museum Catharijneconvent bevindt zich in het hart van Utrecht, in een prachtig middeleeuws kloostergebouw. Het is het rijksmuseum voor de kunst en het erfgoed van het christendom in Nederland. Het museum beheert een unieke kunstcollectie en kende de afgelopen jaren een sterke publieksgroei (in 2019 ontving het museum 160.000 bezoekers). De gemiddelde jaaromzet bedraagt 8 miljoen euro en het museum is financieel gezond. Er werken ruim 55 fte aan gedreven medewerkers en vele vrijwilligers. Om de publieksgroei op termijn te kunnen faciliteren, bereidt het museum een grootschalige verbouwing en herinrichting voor. Vanwege het aankomende pensioen van onze collega zoeken wij per 1 juni 2021 een:

Hoofd bedrijfsvoering

Je bent verantwoordelijk voor het goed laten functioneren van de front office (het entreegebied, de winkel en uitbestede catering) en de back office (waaronder de financiën en personeelszaken, alsmede de kantoorvoorzieningen). Je bent een echte people manager met een visie op de ontwikkeling van het museum. Samen met je medewerkers draag je zorg voor een warm onthaal van onze bezoekers. Je beheerst het financiële planningsproces en bent in staat een visie op het gebied van ICT te implementeren in de organisatie. Je werkt nauw samen met het hoofd Marketing en communicatie voor de organisatie van publieksactiviteiten en met het hoofd Gebouw, techniek en beveiliging voor een gastvrije ontmoetingsplek voor het publiek. Je rapporteert rechtstreeks aan de directeur.

Je belangrijkste taken zijn:

• Zorgen voor de doorontwikkeling van het entreegebied en de museumwinkel:
  • Je bent nauw betrokken bij de grootschalige verbouwing en herinrichting van het museum (realisatie 2025) en zorgt met de coördinator entreegebied voor de werving, begeleiding en aansturing van het team vrijwilligers;
  • Het verzorgen van het beheer en verdere ontwikkeling van de uitbestede catering, zowel voor het museumcafé als bij evenementen;
  • Verantwoordelijk voor een adequate uitvoering van de financiële administratie en salaris- en personeelsadministratie (inclusief de vrijwilligers) en met de controller gesprekspartner van budgethouders ten behoeve van adequaat budgetbeheer en het opstellen van de begroting;
  • Het in samenwerking met het hoofd Gebouw, techniek en beveiliging opstellen van de MJOB;
  • Mede ontwikkelen van het museumbeleid en strategie en in het bijzonder ten aanzien van inkoopprocedures en ICT en het verder ontwikkelen van ICT-beleid voor de organisatie en het realiseren van de benodigde kantoorvoorzieningen;
  • Het leiding geven aan 4 medewerkers en vele front-office vrijwilligers en je bent lid van het MT.

Wie ben jij?

Je bent een toegankelijke bedrijfsmatig onderlegde generalist die ruimte geeft binnen heldere kaders en die medewerkers betrekt. Je hebt een inspirerende visie op de gastvrije ontvangst van museumbezoekers en weet die concreet te vertalen naar de werkvloer. Je bent het gewend om overstijgend te denken en je stimuleert de samenwerking binnen en tussen afdelingen. Je vindt het belangrijk om in een omgeving te werken waar maatschappelijke relevantie centraal staat en je past goed in een open organisatie, die aandacht heeft voor mensen. Je bent een enthousiaste bouwer en zorgt voor de verdere ontwikkeling van het museum, zowel wat betreft de publieksontvangst als de backoffice.

De functie-eisen zijn:

• Minimaal HBO werk- en denkniveau (bij voorkeur richting Management of Bedrijfskunde, generalist);
  • Relevante werkervaring in een vergelijkbare functie;
  • Minstens 3 jaar ervaring in een leidinggevende functie;
  • Aantoonbare affiniteit met hostmanship;
  • Je bent publieksgericht, ondernemend, communicatief vaardig, kunt goed samenwerken en hebt organisatiesensitiviteit.

Museum Catharijneconvent onderschrijft de Code Diversiteit en Inclusie en streeft naar een divers personeelsbestand. We moedigen dan ook iedereen die op basis van kennis en ervaring geschikt denkt te zijn voor deze functie van harte aan om te solliciteren.

Wij bieden:

Museum Catharijneconvent kent arbeidsvoorwaarden conform de Museum CAO. We bieden in eerste instantie een tijdelijk contract voor een jaar, met uitzicht op een vaste aanstelling. De functie is ingeschaald in schaal 11.

Interesse en vragen?

Voor informatie kunt u contact opnemen met Marieke van Schijndel, directeur, via 030-2313835. Mail uw sollicitatiebrief met cv uiterlijk 14 maart 2021 naar info@catharijneconvent.nl, ter attentie van Marieke van Schijndel, directeur, onder vermelding van ‘vacature hoofd Bedrijfsvoering’. De eerste gespreksronde vindt plaats op 19 maart 2021. De tweede ronde is op 23 maart 2021.