Hoe klimt de Amsterdamse kunstsector uit het dal na de coronacrisis?

Nieuws | 09 aug. 2021

Langzaam keren toeristen en bezoekers terug in Amsterdam. De gemeente gaat het aantal toeristen indammen, maar juist de Amsterdamse kunstsector, de musea, zijn afhankelijk van buitenlands bezoek. Daarom zijn langdurige steun en een andere strategie noodzakelijk. Directeur Museumvereniging Jan van Kooten: "Vooral grote musea zijn tot wel 90 procent afhankelijk van buitenlandse bezoekers en een aanzienlijk deel van onze 35 Amsterdamse leden valt daaronder. De algehele krimp in bezoekcijfers bedraagt 70 tot 75 procent. Dat betekent niet alleen minder inkomsten door kaartverkoop, horeca en museumwinkel maar dit is ook een flinke mentale tik." Ook na de vorige crisis duurde het even voordat de bezoekcijfers weer op het oude niveau waren. "Experts denken dat het waarschijnlijk tot en met 2024 duurt voordat we weer op het oude niveau zijn. Dat heeft voor een groot deel te maken met het langzaam aantrekken van het toerisme.”