Gymmen en knippen in gesloten musea en theaters

Nieuws | 17 jan. 2022

Verschillende musea openen woensdag eenmalig hun deuren in protest tegen de verlengde sluiting van de cultuursector. Omdat de lockdownregels een reguliere opening niet toestaan, organiseren musea in een verwijzing naar de sportclubs die wel weer open mogen 'De Museum Gym'. Musea bieden (hersen)gymnastiek aan in de breedste zin van het woord: van yogaklassen en bootcamps tot graffitiworkshops. Directeur Museumvereniging Vera Carasso: "Er was na de persconferentie van vrijdag grote behoefte aan een gebaar bij musea én bezoekers, naast al het lobbyen en de serieuze gesprekken achter de schermen." De Museum Gym past binnen de coronamaatregelen. "Sporten mag, kunstlessen mogen, en we volgen de coronaregels. Ik heb iedereen aangeraden vooraf even met de gemeente of de veiligheidsregio te overleggen, maar het zal in ieder geval een stuk veiliger zijn dan op zaterdag shoppen in een drukke winkelstraat.”