Grafisch vormgever

Locatie: Enschede
Omvang: 20 uur per week
Sluitingsdatum: 20 juni 2021

Zorg jij ervoor dat onze musea écht in het oog springen? Laat jij met jouw grafisch talent de impact van onze tentoonstellingen precies tot zijn recht komen? Ben jij diegene zie zorgt voor herkenbaarheid in de uitingen van beide musea? Lees dan snel verder en neem contact met ons op! Rijksmuseum Twenthe en De Museumfabriek programmeren vanuit één visie en één missie. Beide musea bestuderen, presenteren en stimuleren de menselijke verbeelding. “Want het is de verbeelding waarmee we vorm en betekenis geven aan onze wereld”. Om deze missie ook in visuele zin te realiseren zijn wij op zoek naar een:

Grafisch vormgever

Als grafisch vormgever bij Rijksmuseum Twenthe & De Museumfabriek heb jij twee duidelijke taakgebieden; enerzijds verzorg jij de perfecte grafische vormgeving van tentoonstellingen, anderzijds draag jij zorg voor de doorontwikkeling en correcte doorvoering van onze huisstijl. Je gaat aan de slag met de conservatoren en projectleiders om tentoonstellingen in de ruimte zelf vorm te geven, maar ook met de marketeers om de perfecte publicaties inzake deze tentoonstellingen vorm te geven. Daarnaast zorg jij ervoor dat we in al onze uitingen, ook buiten tentoonstellingen om, herkenbaar zijn door onze unieke huisstijl.

Concrete werkzaamheden zijn o.a.:

• Vormgeven van nieuwe tentoonstellingen; jij zorgt ervoor dat de gast de tentoonstelling;
  • Optimaal kan beleven door een tot de verbeelding sprekende vormgeving, zowel ruimtelijk als grafisch;
  • Jij verzorgt de grafische vormgeving van de communicatie rondom tentoonstellingen, online

en offline:

• Onze huidige huisstijl wordt door jou doorontwikkeld zodat we altijd actueel zijn;
  • Het verzorgen van overige, interne, opdrachten inzake grafische vormgeving.

Wat vragen wij van jou?
We zoeken iemand die zeer sterk is in projectplanning, iemand die aan de ene kant zeer goed grenzen kan bewaken, maar aan de andere kant ook goed mee kan gaan in de dynamiek van de museale wereld. Je hebt ruimtelijk inzicht, bent in staat om door de ogen van de bezoeker (4-100 jaar) te kijken en dit te vertalen in mooie, creatieve en praktische uitingen. Bij voorkeur heb jij ervaring met Adobe-toepassingen (Photoshop, InDesign en Illustrator).

Daarnaast:

• Je bent een kei in stakeholdermanagement. Je hebt namelijk veel interne ‘opdrachtgevers’ maar zal ook veel met externe partijen schakelen, denk hierbij aan leveranciers. Met jouw authentieke en open manier van communiceren ben je altijd helder en duidelijk.
  • Dat je creatief bent is een vanzelfsprekendheid in deze functie. Maar jij kan ook je creativiteit uiten binnen de strategie van het museum, dus soms werk jij binnen gestelde kaders;
  • Je hebt affiniteit met de culturele sector. Je vindt kunst en cultuur niet alleen ‘gewoon leuk’ maar je kan motiveren waarom jij jouw bijdrage wil leveren binnen deze sector.

Wat bieden wij jou?
• Je komt te werken in een heel ambitieuze organisatie;

• Binnen de organisatie, en binnen jouw team, zijn de lijnen kort en is er veel ruimte voor

inbreng en persoonlijke ontwikkeling;

• Een jaarcontract voor 20 uur per week;

• Salariëring vindt plaats conform de Museum CAO, schaal 7-8, afhankelijk van kennis en

ervaring;

• Je komt te werken in een hecht, divers team waar werk & plezier hand-in-hand gaan;

Enthousiast geworden?

Graag ontvangen wij jouw cv en motivatie. Wil jij op een andere, creatieve wijze solliciteren? Zolang het digitaal is, en jij jezelf goed kan presenteren ben jij vrij om naast je CV je filmpje, presentatie, schilderij.... met ons te delen, we zijn benieuwd!

We ontvangen je sollicitatie graag via HRM@rijksmuseumtwenthe.nl t.a.v. Roos Tattersall (HR adviseur Rijksmuseum Twenthe en De Museumfabriek).

Dit zijn wij

De Museumfabriek heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een veelzijdig museum voor families, liefhebbers en professionals waar de menselijke verbeelding in de volle breedte gepresenteerd wordt. Rijksmuseum Twenthe is een kunstmuseum dat beschouwelijk is en dat belangrijke tentoonstellingen organiseert voor een landelijk publiek. In De Museumfabriek draait het om de kennis, het experiment en het meedoen. Rijksmuseum Twenthe stelt de intuïtie van de kunstenaar centraal.

Eén visie en één missie, maar wel twee sterk verschillende formules en doelgroepen. Kortom: twee musea met ambitie, die midden in de samenleving staan en een professionele bijdrage leveren!