Genomineerden Pronkstuk van Nederland bekend

Nieuws | 16 dec 2017

Presentator Jort Kelder maakte gisteravond de dertig genomineerden bekend die meedingen naar de titel 'Het pronkstuk van Nederland'. 30 stukken uit de Nederlandse museale collectie zijn genomineerd voor de nationale tv-verkiezing.

Verzameling topstukken

Van de Nachtwacht, tot Nijntje. Van de Max Havelaar tot de DAF 600. Tot en met 31 december kan het publiek online stemmen op deze stukken via hetpronkstukvannederland.nl.Van de dertig genomineerden wordt per categorie uiteindelijk een top drie gevormd. Daaruit wordt in de finaleweek eind januari het 'pronkstuk' gekozen. Bekijk hier de uitzending terug.

Gezamenlijke basis

Er is de laatste maanden veel gezegd en geschreven over het belang van het kennen van onze geschiedenis. Rutte III nam in het regeerakkoord op dat het voor alle scholieren mogelijk gemaakt moet worden om het Rijksmuseum te bezoeken. In Arnhem opende onlangs de Canon van Nederland, een verzameling topstukken uit diverse museale collecties die bezoekers in een mum van tijd door onze geschiedenis leidt. Waarom? Door te kijken naar de briljante creaties die wij in de loop van de geschiedenis hebben voortgebracht, begrijpen we beter waar we vandaan komen en waar wij heen gaan. En het creëert een gezamenlijke basis, een gevoel van verbondenheid.