Genomineerden BankGiro Loterij Museumprijs 2020 bekend

Nieuws | 09 nov. 2020

Eye Filmmuseum in Amsterdam, het Mauritshuis in Den Haag, en Naturalis Biodiversity Center in Leiden zijn genomineerd voor de BankGiro Loterij Museumprijs 2020. Tot en met maandag 30 november kan het publiek stemmen via museumprijs.nl. Het winnende museum ontvangt 100.000 euro.

De publieksprijs heeft dit jaar als categorie ‘Achter de schermen voor het voetlicht’. Welk museum weet op de beste manier zijn activiteiten achter de schermen voor het voetlicht te brengen? Ironisch genoeg zijn de musea op dit moment gesloten. Toch heeft de organisatie besloten de prijs door te laten gaan, gezien het enthousiasme van de musea en de hoge nood in de sector. Woensdag 2 december maakt de organisatie bekend welk museum de meeste stemmen heeft gekregen en de winnaar is van de BankGiro Loterij Museumprijs 2020.

100.000 euro voor realisatie museumdroom

De genomineerden zijn door een vakjury geselecteerd. De komende weken bepaalt het publiek via museumprijs.nl welk museum de prijs wint én welke museumdroom daarmee in vervulling gaat:

Droom van Eye Filmmuseum: film nóg dichterbij

“Bij Eye zijn we altijd op zoek naar nieuwe manieren om onze bijzondere filmcollectie te delen. Daar sluit onze ‘droom’ ook bij aan. Als wij winnen, gaat het prijzengeld naar een reisbioscoop waarmee we – als het weer mag - het land in trekken. Film kijken in je eigen wijk, schoolplein, dorp, buurthuis of verzorgingshuis. De magie van film op het grote witte doek ervaren in je eigen omgeving. Zoals filmvertoning ooit begon, maar dan in onze 21ste eeuw.” Sandra den Hamer, directeur Eye Filmmuseum.

Droom van het Mauritshuis: De Stier van Potter weer in oude glorie hersteld

Martine Gosselink, directeur Mauritshuis: “Onze wereldberoemde collectie kent nog vele geheimen en die willen wij heel graag delen met het publiek. Dit jaar maakten we de resultaten bekend van een internationaal opgezet onderzoek naar het Meisje met de Parel. Nu is onze droom om het enorme schilderij van Paulus Potter, De Stier, in oude glorie te herstellen onder leiding van restaurator Abbie Vandivere. De Stier is één van onze topstukken. Als we de Museumprijs winnen, dan organiseren we een bijzonder project rondom deze all time favorite. De uitgebreide restauratie zal in het openbaar plaatsvinden, waardoor er zoveel mogelijk mensen van kunnen genieten. En natuurlijk hopen we dat dit schilderij, waarvoor vele bezoekers speciaal naar het Mauritshuis komen, ook zíjn geheimen zal prijsgeven.”

Droom van Naturalis Biodiversity Center: rijkdom van de natuur behouden

Edwin van Huis, algemeen directeur Naturalis Biodiversity Center: “Onze droom is een professionele studio te bouwen waarmee we in staat zijn een nog veel breder publiek te bereiken dan we al hebben. Zo kunnen we onze onderzoekers altijd tot in de huiskamer en in het klaslokaal brengen met hun kennis en verhalen die mensen verwonderen en raken. Hiermee kunnen we onze passie voor de natuur overbrengen aan zo veel mogelijk mensen. Als mensen de natuur in hun hart sluiten, zullen ze er ook beter voor zorgen. En dat is nu harder nodig dan ooit!”

Grootste publieksprijs voor musea in Nederland

De BankGiro Loterij Museumprijs, uitgereikt sinds 1990, is de grootste publieksprijs voor musea in Nederland. Vorig jaar stemden 71.024 mensen op hun favoriete museum. Ieder jaar staat een andere categorie centraal. Eerdere winnaars zijn: Stedelijk Museum Schiedam (2019), Maritiem Museum Rotterdam (2018), TextielMuseum Tilburg (2017), Nationaal Monument Kamp Vught (2016), Fries Museum in Leeuwarden (2015) en Klok & Peel Museum Asten (2014).

Prins Bernhard Cultuurfonds, BankGiro Loterij en Museumvereniging

De Museumprijs is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Museumvereniging. De prijs is bedoeld om musea die zich weten te onderscheiden, te belonen en hen bekend te maken bij een breed publiek. Meer informatie is te vinden op museumprijs.nl.