Geen verdere versoepelingen coronamaatregelen

Nieuws | 08 dec. 2020

Vanavond maakte de premier bekend dat er geen verdere versoepelingen van de coronamaatregelen plaatsvinden in de aanloop naar de feestdagen. Dat betekent dat er geen wijzigingen zijn op het Museumprotocol van 19 november met risiconiveau ‘zeer ernstig’. Toch klonk er een heldere boodschap, óók aan onze sector. Bij een eventuele stijging van de coronacijfers worden verscherpingen van de maatregelen voor de feestdagen niet uitgesloten.

Vandaag werd ook gestemd in de Tweede Kamer over de begroting 2021 van het Ministerie van OCW. De belangrijkste uitkomst is dat de verdeling van het tweede sectorspecifieke steunpakket (482 miljoen euro), conform de verdeling in de brief van de minister bij musea terecht zullen komen. Zo ontstaat passende steun voor alle type musea ongeacht grootte, type collectie, vestigingsplaats en wijze van financiering - en dus ook voor private musea en kunsthallen. De stemmingsuitleg is hier terug te lezen.
Onderdeel van het tweede sectorspecifieke steunpakket is een bijdrage van 150 miljoen euro voor gemeenten ten behoeve van de lokale culturele infrastructuur. Afgelopen vrijdag heeft de Museumvereniging een oproep naar alle gemeenteraden en colleges gestuurd om met deze 150 miljoen euro ‘musea te omarmen’.