Geefwet

De Geefwet, een regeling die het particuliere schenkers fiscaal aantrekkelijk maakt om culturele instellingen te steunen, blijft. Met veel succes heeft de Museumvereniging gepleit voor verlenging. Dit is een steun in de rug voor musea.

De overheid stimuleert giften van particulieren en bedrijven aan culturele instellingen door middel van de Geefwet. Hoewel deze wet op 31 december 2017 zou aflopen, blijft deze mede dankzij inspannigen van de Museumvereniging. In 2017 maakten giften 7% uit van de eigen inkomsten van musea. Hiermee zijn ze een belangrijk onderdeel van het verdienmodel. Naast het opstellen van de Leidraad Geefwet zorgden de Museumvereniging voor de agendering van dit onderwerp tijdens de Begrotingsbehandeling 2017. Wij maken ons op alle denkbare manieren sterk om ervoor te zorgen dat de bepalingen in de Geefwet musea op een positieve manier beïnvloeden.

Giftenstelsel

Dit jaar heeft het kabinet het giftenstelsel tegen het licht gehouden. Staatssecretaris Snel heeft 28 maart 2019 een brief naar de Tweede Kamer gestuurd met voorstellen voor aanpassing van het giftenstelsel. Belangrijk voor musea is dat de Geefwet in deze plannen onverminderd behouden blijft. Ook komt er géén maximering van periodieke giften en blijft de aftrekbaarheid van giften in natura behouden.

We helpen u graag verder