Fijne feestdagen namens de Museumvereniging

Nieuws | 24 dec. 2020

Samen vertellen musea het hele, actuele verhaal van onze steeds veranderende samenleving. En wat een verhaal is dat geweest het afgelopen jaar. Niemand kon bevroeden dat het zo’n roerige tijd zou worden met een pandemie die de wereld in z’n greep houdt en de museumsector niet minder.

Met driemaal een verplichte tijdelijke sluiting en het publiek dat maar in beperkte mate naar musea kan komen, is de schade voor de sector groot. Gelukkig kunnen we daaraan toevoegen dat de maatschappelijke steun voor musea eveneens groot is net als de financiële noodsteun. En de veerkracht en creativiteit van alle vrijwilligers en werkenden in de sector zijn nog vele malen groter.

Blijvende binding

Zo werd in hoog tempo een online aanbod ontwikkeld door vele musea, voor tijdens de sluitingen, maar ook om publiek te bereiken dat sowieso thuis zit vanwege het virus. Ook de Nationale Museumweek, voor het eerst volledig online, had een groter bereik dan ooit te voren. De Museumkids Awards waren een groot succes, want dit jaar zijn maar liefst 52 musea ‘kidsproof’ bevonden door de Museuminspecteurs - ons jongste en misschien wel eerlijkste publiek. En er ontstond een nieuwe reeks webinars waarin musea Schouder aan Schouder hun kennis en kunde met elkaar delen. Intussen gaan de rijksmusea geruisloos over in de Erfgoedwet en is daarvoor een visitatiekader ontwikkeld en is voorbereid dat regionale musea toetreden tot de basisinfrastructuur. Ook is de museum CAO zonder slag of stoot verlengd. Er ging natuurlijk ook veel aandacht uit naar het realiseren van coronanoodsteun voor álle musea, ongeacht grootte, type collectie, vestigingsplaats of wijze van financiering. Want alleen samen zorgen musea voor een blijvende binding van het publiek met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is, ons échte goud.

We zijn trots op de musea, op de culturele sector: publiek, vrijwilligers, werkenden én leveranciers. Allen toonden zich veerkrachtig en de binding blijkt groot. Het was een pittig jaar en ook 2021 zal helaas nog in het teken staan van de crisis, maar we hebben vertrouwen.