Economische effecten Museumkaart

Publicatie | 02 sep 2013

SEO Economisch Onderzoek

De Stichting Museumkaart heeft SEO Economisch Onderzoek gevraagd om het effect van de museumkaart op het bezoek aan musea en de inkomsten van deze musea te onderzoeken. SEO heeft in samenwerking met The Choice enquêtes uitgevoerd onder museumpubliek, museumkaarthouders en musea. Daarnaast zijn gegevens van de Stichting Museumkaart gebruikt. Op basis van deze informatiebronnen is het effect van de museumkaart op het museumbezoek geschat en zijn de financiële effecten voor musea doorgerekend. 

Omvang museumbezoek 

Museumkaartbezitters bezoeken drie keer zo vaak een museum als zij zonder museumkaart zouden hebben gedaan. Dat blijkt uit een econometrische analyse van museumbezoek. Hierbij is rekening gehouden met verschillen in eigenschappen tussen museumkaarthouders en nietmuseumkaarthouders. Daarom zijn kenmerken meegenomen zoals leeftijd, geslacht, woonregio, eigen opleiding, opleiding ouders en inkomen. Zo wordt er bijvoorbeeld gecorrigeerd voor het feit dat museumkaarthouders relatief vaak in Amsterdam wonen waar ook het grootste aanbod van musea is.

In totaal hebben de 900 duizend museumkaarthouders in 2012 5 miljoen bezoeken aan de deelnemende musea gebracht. Als de museumkaart niet had bestaan, dan hadden de museumkaarthouders naar schatting 3,4 miljoen minder bezoeken aan de deelnemende musea gebracht. Uit de enquête onder musea blijkt dat 90 procent van de museumdirecteuren een positief effect verwacht van de museumkaart op het bezoek. 

Financiële effecten voor musea

Door de extra bezoeken van museumkaarthouders verdienden de deelnemende musea in 2012 € 27 miljoen. Deze extra verdiensten komen zowel uit de vergoeding van museumkaartbezoek door de Stichting Museumkaart als door inkomsten uit horeca en museumwinkels. De Stichting Museumkaart heeft in 2012 per museumkaartbezoek 65 procent van de normale toegangsprijs vergoed. Dit is betaald uit de inkomsten van de museumkaart, die in 2012 voor een volwassene € 44,95 kostte.

Als de museumkaart niet had bestaan, hadden de musea geen € 29 miljoen aan museumkaartinkomsten maar € 15 miljoen aan entreegelden verdiend aan de bezoeken van de museumkaarthouders. Aan de museumwinkel en kleine horeca is bijna € 13 miljoen verdiend door extra bezoeken van de museumkaarthouders. Bij het berekenen van de extra inkomsten zijn personeelskosten door extra bezoeken door museumkaarthouders niet meegenomen. Dit geldt bijvoorbeeld voor extra medewerkers bij de garderobe, kassa, museumwinkel en museumhoreca.

We helpen u graag verder

We helpen u graag verder

We helpen u graag verder

We helpen u graag verder

Deel deze publicatie