Drie musea in running voor RAAK Stimuleringsprijs

Nieuws | 04 sep 2018

Nominaties bekend voor prijs om museumcollecties toegankelijker te maken voor mensen met een visuele beperking

Het Museon in Den Haag, het Verzetsmuseum Amsterdam en het Voerman Museum Hattem zijn door een vakjury genomineerd voor de RAAK Stimuleringsprijs 2018. Alle finalisten krijgen een geldprijs om hun collectie toegankelijk(er) te maken voor blinden en slechtzienden. Het museum dat de meeste stemmen ontvangt van het publiek, gaat naar huis met de hoofdprijs van €30.000.

Een museum voor iedereen
Toegankelijkheid en inclusiviteit zijn belangrijke onderwerpen in de museumbranche. De Museumvereniging is er voorstander van de toegankelijkheid van musea voor mensen met een beperking te bevorderen. In Nederland zijn meer dan 250.000 mensen slechtziend of blind. Zij kunnen niet zoals anderen kijken naar kunstwerken, objecten of andere informatie in een museum. Met de RAAK Stimuleringsprijs, die dit jaar voor de derde keer wordt uitgereikt, worden musea gestimuleerd om hun collectie toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. De prijs is een initiatief van het Oogfonds, het Van Abbemuseum en Stichting Dedicon en wordt ondersteund door verschillende fondsen.

Genomineerde musea

• Het Museon dingt mee met een zintuigprikkelende rondleiding langs uiteenlopende voorwerpen uit alle delen van de wereld op het gebied van natuur, cultuur en technologie op een plek die voor de meeste bezoekers verboden gebied is: het museumdepot.
  • Het Verzetsmuseum Amsterdam hoopt te winnen met een zelfstandig te bezoeken nieuwe vaste opstelling vol tastbare objecten en verhaalfragmenten, die laten zien hoe Nederlanders worstelden met dilemma’s door onderdrukking tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • Het Voerman Museum Hattem wil de hoofdprijs in de wacht slepen met een indoor-navigatie-app die afhankelijk van persoonlijke interesse informatie geeft over kunstwerken in de collectie. Daarbij wordt een aantal geschilderde landschappen vertaald naar geluidslandschappen.

Breng uw stem uit
De jury, bestaande uit mensen met een visuele beperking, medewerkers van musea en (blinde) kunstenaars, heeft haar oordeel geveld. Nu is het aan het Nederlandse publiek te bepalen wie de collectie (verder) toegankelijk kan gaan maken voor blinden en slechtzienden. Welk museum moet er volgens u winnen? Breng uw stem uit op de website van RAAK. Stemmen kan tot en met zondag 7 oktober, de prijsuitreiking is een dag later.

Meer informatie: www.raakstimuleringsprijs.nl