Door kunstonderwijs taal- en rekenvaardigheden versterken

Kunsteducatie is niet ‘iets leuks voor erbij’. Door met kunst bezig te zijn, zijn kinderen impliciet ook bezig met taal en rekenen. Met die overtuiging startte drie jaar geleden de samenwerking tussen Museum Boijmans Van Beuningen, kunstenaar Wolf Brinkman en basisscholen De Fridtjof Nansenschool (Rotterdam) en OBS De Taaltuin (Schiedam). Het Boijmans Taal- en rekenprogramma was een van de genomineerden voor de Museumeducatie Prijs 2015.
Een op de drie Rotterdamse kinderen in het primair onderwijs kampt met een taalachterstand. Dat is fors boven het landelijk gemiddelde. Tegelijkertijd was er drie jaar geleden een afname in museumbezoek door het primair onderwijs merkbaar. Zonde, volgens Boijmans, want kijken naar kunst stimuleert onder andere de taalontwikkeling. Drie jaar lang was er een intensieve samenwerking tussen de twee basisscholen, Boijmans en kunstenaar Wolf Brinkman. ‘Belangrijk uitgangspunt daarin was dat we gelijkwaardige partners waren, dan pas kun je echt samenwerken’, aldus Catrien Schreuder, hoofd Educatie bij Boijmans. ‘Dat is ook gelijk een tip voor toekomstige deelnemers aan de Museumeducatie Prijs.’ ‘In eerste instantie moesten wij om de slogan – kunst = taal en rekenen – wat lachen’, vertelt Elsje Miedema, cultuurcoördinator bij OBS De Taaltuin. ‘Na een eerste gesprek ontdekten we echter de vele raakvlakken. Het is mooi om een gedeelde verantwoordelijkheid te hebben voor kunsteducatie.’