Digitalisering

Er liggen grote uitdagingen op het gebied van digitalisering en cyber security, met een focus op zichtbaarheid, bruikbaarheid en behoud.

Elkaars collectie gebruiken

Op het gebied van digitalisering van de collectieregistratie is al veel bereikt. Er valt nog veel te winnen als het gaat om de bruikbaarheid: instellingen moeten de mogelijkheid krijgen om elkaars collectie te gebruiken. Deze informatieoverdracht zorgt voor geld- en tijdsbesparing. Wanneer het gaat om zichtbaarheid en behoud zijn er op dit moment nog nauwelijks middelen om de interactie van het publiek met gedigitaliseerde collecties te stimuleren. En zodra de auteurswet gemoderniseerd is, kunnen musea meer collectiestukken tonen op internet dan nu het geval is. Slechts 34% van de collectiestukken is zichtbaar, terwijl 69 % gedigitaliseerd is.

Verhogen cyberveiligheid

De sector loopt op het vlak van cyber security steeds meer risico’s, dan gaat het zowel om data over waardevolle collectieobjecten als over transport. Een substantieel budget is vereist om alle lagen van digitalisering op orde te krijgen én de cyberveiligheid van collecties te verhogen.

We helpen u graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?

We helpen u graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?