Digitale Nationale Museumweek smaakt naar meer

Nieuws | 26 apr. 2021

Honderdduizenden deelnemers hebben tijdens de Nationale Museumweek 2021 digitaal museale collecties en activiteiten beleefd via Museum.nl. Honderdduizenden geïnteresseerden keken naar Museumweek met Splinter, een videoreeks waarin Splinter Chabot een tour maakte langs zeven musea.

Het Gouden Pronkstuk op het digitale Museumplein zorgde voor een nieuwe, tijdelijke Museumweek-collectie, samengesteld door het publiek. Én via Museum.nl werden honderden online museumactiviteiten door duizenden bezoekers uitgevoerd. De Nationale Museumweek keert in 2022 terug, van 4 t/m 10 april.

Iedereen heeft het afgelopen jaar noodgedwongen moeten leven met vrijheidsbeperkingen. Ook het grondrecht op culturele expressie en vrijetijdsbeleving kwam daardoor onder druk te staan. Publiek kon alleen onder voorwaarden musea bezoeken en de ruim 400 musea die zijn aangesloten bij de Museumvereniging zijn lange tijd gesloten. Meer dan ooit is zichtbaar hoe belangrijk (culturele) vrijheid is. De afgelopen maanden hebben musea in volle verantwoordelijkheid en zoveel mogelijk meegewerkt aan de bestrijding van de corona-pandemie. Door de beperkingen zijn musea andere innovatieve mogelijkheden gaan creëren om iedereen tóch toegang tot museale collecties – ons échte goud - te kunnen blijven bieden. Daardoor boden ruim 400 musea aangesloten bij de Museumvereniging honderden online activiteiten aan tijdens de Nationale Museumweek.

17 musea tóch te bezoeken door pilot sneltesten

Museumkaarthouders konden gedurende de Museumweek tóch terecht bij enkele musea verspreid over heel Nederland. 17 musea openende beperkt een aantal dagen hun deuren voor publiek. De Museumvereniging deed mee aan deze pilot met sneltesten zodat de overheid kan onderzoeken hoe onze maatschappij eerder veilig open kan. De vereniging benadrukt daarbij dat het coronaprotocol van musea goed werkt en museumbezoek veilig is. Er is al ervaring opgedaan met het goedwerkende corona-‘museumprotocol’: voor zover bekend hebben er zich geen besmettingen in musea plaatsgevonden. Sneltesten mogen dan ook geen structurele, onnodige drempel voor museumbezoek worden. Hopelijk gaan alle museumdeuren snel én blijvend open: de musea, medewerkers én vrijwilligers zijn er helemaal klaar voor!