De Museumvrijwilliger is goud waard!

Nieuws | 06 dec 2018

Nieuwe en jonge museumvrijwilligers zijn nodig voor musea van morgen

Amsterdam, 07 december 2018 - In het kader van de ‘Nationale Vrijwilligersdag’ op vrijdag 7 december 2018 brengt de Museumvereniging speciale odes aan museumvrijwilligers. In vier nieuwe, bijzondere portretten staan dit jaar ‘jonge museumvrijwilligers’ extra in het zonnetje. Nieuwe en jonge museumvrijwilligers zijn ontzettend belangrijk voor musea, om ook op de lange termijn hoge kwaliteit en aansprekende tentoonstellingen te kunnen blijven bieden. Bijna alle Nederlandse musea, groot én klein, werken namelijk met vrijwilligers. Zelfs 15% van de musea draait volledig op hun tomeloze energie en toewijding.

Met een ‘Ode aan al onze museumvrijwilligers’ bedankt de Museumvereniging in totaal 27.000 museumvrijwilligers. De ode bestaat uit in totaal 44 miniportretten met persoonlijke verhalen en motivaties. “Vrijwilligers zijn onmisbaar en daarom van onschatbare waarde voor de museumsector. De 27.000 museumvrijwilligers verrijken naast de musea ook zichzelf met hun werk. Musea en vrijwilligers zijn samen de schakel tussen heden, verleden en toekomst!” aldus Mirjam Moll, waarnemend directeur Museumvereniging. De museumvrijwilligers zijn actief in bijna 9.600 voltijdsbanen in de sector. Kapitalisatie van de belangeloze inzet van vrijwilligers telt op tot € 56 miljoen.

Bekijk de vier nieuwste odes:

Marleen in het Gorcums Museum, Gorinchem
Hans in Rijksmuseum Muiderslot, Muiden
Alexander in het Nationaal Archief, Den Haag
Ruben in Marinemuseum, Den Helder

In deze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Ze zijn het geheugen van een stad, een streek, van ons land en daarmee van onszelf. Nederland telt vele prachtige collecties, een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud! Op de Nationale Vrijwilligersdag zet de Museumvereniging, brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland, zo’n 27.000 museumvrijwilligers in het zonnetje. Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met museale collecties in Nederland.

Museumvrijwilliger worden?

Wil jij ook museumvrijwilliger worden? Kijk voor een museum bij jou in de buurt op www.museumkaart.nl of stuur een mail naar Chris Janssen.

Voor meer persinformatie kun je contact opnemen met Chris Janssen, per mail of telefoon: 06-12027768.