Coördinator educatie en publieksbegeleiding

Vacature | 04 feb 2019

Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam zoekt een Coördinator educatie en publieksbegeleiding (m/v) 0,6-0,8 fte

Organisatie: Het Natuurhistorisch
Omvang: 0,6-0,8 fte, half april – half augustus 2019
Locatie: Rotterdam
Sluitingsdatum: 24 februari 2019

Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam (kortweg Het Natuurhistorisch) is een laagdrempelig museum voor alle leeftijden gericht op de (stads)natuur, natuurhistorie en het geologische verleden van de regio Rotterdam en daarbuiten. Met de collectie als basis biedt het museum middels kennis en educatie, publicaties, tentoonstellingen en andere publieksactiviteiten een relativerende en opvallende kijk op de altijd verbazingwekkende natuur. Het museum zet daarbij een combinatie van ernst en humor in om uiteindelijk waardering voor de natuur te kweken en het belang van biodiversiteit te benadrukken.

Behalve de traditionele museale kernactiviteiten (bijeenbrengen, bewaren, beheren, bestuderen en exposeren van collectie), is Het Natuurhistorisch met Bureau Stadsnatuur ook natuurkennismakelaar voor stadsbewoners, beleidsmakers en bedrijven, vooral omdat de veranderende stad een steeds belangrijker leefgebied wordt voor mens, dier en plant. Bij de museumorganisatie werken twintig betaalde medewerkers en een grote schare vrijwilligers.

Wegens zwangerschapsverlof van een collega zijn wij voor de Afdeling Educatie & Publieksbegeleiding op zoek naar kandidaten voor de functie van

Coördinator educatie en publieksbegeleiding (m/v) 0,6-0,8 fte

Het betreft een tijdelijke functie voor de periode half april – half augustus 2019.

Taken en verantwoordelijkheden

• Ontwikkelen en actueel houden van educatief materiaal, zoals lessen, rondleidingen, kinderfeestjes, speurtochten, tentoonstellingsteksten, audiotours enz.
  • Coördineren van de ontwikkeling (inhoudelijk en ontwerp) van een nieuwe tentoonstelling in nauw overleg met stafleden van het museum en de organisatie waar we mee samenwerken.
  • Geven van rondleidingen en museumlessen aan bezoekersgroepen, met nadruk op schoolklassen.
  • Organiseren en begeleiden van speciale publieksactiviteiten zoals workshops, lezingen, determineermiddagen, enz., al dan niet in het kader van tentoonstellingen.
  • Beantwoorden van vragen van het publiek, scholen en/of collega-instellingen betreffende het museum in het algemeen en publieksactiviteiten in het bijzonder.
  • Promoten en plannen van groepsbezoek en activiteiten.
  • Onderhouden van contacten met lokale en regionale instellingen op het gebied van educatie, alsmede met andere natuurhistorische musea en met musea in Rotterdam.

Functie-eisen

Opleiding en ervaring

• HBO/WO werk- en denkniveau, bij voorkeur met een achtergrond in biologie
  • Ervaring met het coördineren van projecten, bij voorkeur het ontwikkelen van tentoonstellingen