Conservator oude kunst

Omvang:  36 uur per week
Locatie: ’s-Hertogenbosch
Sluitingsdatum: 1 september 2019

Het Noordbrabants Museum is een eigentijds museum voor kunst, geschiedenis en cultuur, gevestigd in een prachtig museumcomplex in het hart van ’s-Hertogenbosch. Het museum wordt gekenmerkt door een ambitieuze en gevarieerde programmering met jaarlijks tien tot twaalf kleine en grote exposities, waaronder tentoonstellingen van (inter)nationale allure. Met jaarlijks meer dan 200.000 bezoekers is ons museum het drukstbezochte museum van Zuid-Nederland. Onze vaste collectie bevat spraakmakende werken van Brabantse meesters, onder meer van leden van de familie Bruegel, Vincent van Gogh en Jan Sluijters. De tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie trok in 2016 maar liefst 421.700 bezoekers uit 81 landen. Mede door deze expositie is Het Noordbrabants Museum stevig op de kaart gezet en weten we als team waartoe we in staat zijn. Vanwege het vertrek van een van onze medewerkers zijn wij op zoek naar een

Conservator oude kunst

Je functie

Je bent een wetenschappelijk geschoold kunsthistoricus, met een gedegen kennis van de kunst en kunstnijverheid van late middeleeuwen tot begin negentiende eeuw. Daarnaast ben je ook geïnteresseerd in de overige aandachtsgebieden van Het Noordbrabants Museum, te weten het Brabantse erfgoed en de kunst van 1800 tot heden. Je treedt graag naar buiten en laat het publiek graag delen in jouw kennis. Je bent verantwoordelijk voor het beheer, behoud en vorming en registratie/documentatie van de collectie oude kunst (waaronder we hier ook de kunstnijverheid verstaan). Je bent medeverantwoordelijk voor aanvulling van de collectie gericht op oude kunst, maar denkt ook met plezier mee over de overige aandachtsgebieden. Je initieert, beoordeelt en bewaakt de uitvoering van conserverings- en restauratieplannen. Je draagt actief bij aan het aanreiken van thema’s en doet voorstellen voor de programmering ten behoeve van oude kunst; meedenken over andere aandachtsgebieden wordt op prijs gesteld. Het is jouw taak om je te verdiepen in thema’s door middel van kennisverwerving, onderzoek en het betrekken van de juiste contacten binnen je netwerk. Als conservator oude kunst ben je verantwoordelijk voor het realiseren van collectiepresentaties en tijdelijke exposities. Je toetst de haalbaarheid en leidt vervolgens het project op basis van het door jou opgestelde projectplan tot een succesvolle afronding. Daarbij weet je de verschillende expertises binnen en buiten het museum samen te brengen in een overzichtelijke en duidelijke projectstructuur. Je bent budgetverantwoordelijk en coördineert het hele project. Je rapporteert over de voortgang aan het hoofd collectie, presentatie en educatie. Je levert een actieve bijdrage aan het ontwikkelen en delen van wetenschappelijke kennis. Je deelt informatie door het leveren van inhoudelijke bijdragen aan de catalogi en het schrijven van publicaties, maar ook door het geven van lezingen en het informeren en inspireren van ons educatieteam. Je volgt de ontwikkelingen in het vakgebied op de voet en wisselt regelmatig kennis uit met collegainstellingen in binnen- en buitenland.

Je profiel

Je beschikt over een WO werk- en denkniveau en hebt ervaring in een soortgelijke functie. Je beschikt over een uitgebreid (internationaal) netwerk. Je hebt humor en bent stressbestendig, je kunt plannen en houdt je aan deadlines. Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden; een uitstekende beheersing van tenminste de Nederlandse en Engelse taal is vereist. Je bent op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van oude kunst. Met jouw enthousiasme en overtuigingskracht weet je anderen ervan te overtuigen objecten in bruikleen te geven of ons museum anderszins te steunen. Jouw passie weet je over te brengen op de bezoekers. Als geen ander willen zij van jou het verhaal achter de collectie horen. Goede presentatie- en communicatievaardigheden zijn hierbij essentieel.

Ons aanbod

We bieden je een prettige werkomgeving, waarin jij bijdraagt aan het succes van Het Noordbrabants Museum. Deze vacature is gewaardeerd in schaal 11 van de Museum cao.

Informatie en sollicitatie

Je sollicitatie, bestaande uit een motivatiebrief en CV, kan tot uiterlijk 1 september 2019 per mail worden gestuurd worden naar solliciteren@hnbm.nl o.v.v. conservator oude kunst. Vragen over de vacature kunnen per e-mail gesteld worden aan adjunct-directeur Linda Janssen via ljanssen@hnbm.nl.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.