Brancheorganisaties over creativiteit, innovatie en tegenslag in coronatijd

Nieuws | 29 jan. 2021

Ondanks we al bijna een jaar te maken hebben met tegenslagen, hebben we ook gezien hoe die tegenslagen leidden tot veel creativiteit en snelle innovatie. Cultuur+Ondernemen sprak met verschillende brancheorganisaties waaronder de Museumvereniging. Mirjam Moll, directeur Museumvereniging: "Afgelopen jaar ontstond het besef dat het digitale domein een volwaardig element in de publieksbeleving moet zijn. Daardoor bedienen we nu meer jonge gezinnen en millennials en beschikken musea door de reservering van tijdsloten bovendien over meer marketingdata. Doel is nu om het draagvlak onder dat nieuwe publiek verder aan te wakkeren. Een ander keerpunt zit 'm in de tentoonstellingsplanning en herwaardering van de eigen collectie en het binnenlandse bruikleenverkeer. De afgelopen jaren heerste het idee: om te groeien hebben we bijzonder aanbod nodig en dat halen we in het buitenland, de zogeheten blockbusters. Nu wordt er meer gekeken naar actuele onderwerpen. Welk verhaal willen we vertellen en kunnen we dat doen met de collectie die nu in Nederland is? Al met al ben ik optimistisch. Ik hoop vooral dat het schoolbezoek snel weer op gang komt. Musea zijn terecht een belangrijk onderdeel van het primair onderwijs. Bovendien: die kinderen zijn het publiek van de toekomst."