Blog Mirjam Moll en Melanie de Langen, resp. manager en programmamaker Platform & Promotie

Blog | 15 mei 2018

Mirjam Moll en Melanie de Langen bloggen over hun werkmaand april

Iedere maand blogt een medewerker van de Museumvereniging over zijn of haar werkzaamheden in die maand. Want wat doet een Public Affairs-medewerker bij de Museumvereniging eigenlijk? En de programmamaker? En wat voert de directeur uit? Je ontdekt het iedere maand in een nieuw blog!

In april vindt er een evenement plaats waar eigenlijk niemand omheen kan: de Nationale Museumweek. Deze week vindt voor een belangrijk deel plaats dankzij het werk van Mirjam en Melanie. In dit blog delen ze hoe ze de maand april hebben ervaren.

Het publieke belang van musea versterken

Mirjam Moll                    &     Melanie de Langen

Zondag 1 april
Mirjam: Het paasweekend is traditiegetrouw het moment voor (openlucht) musea om het zomerseizoen te openen. Een dagje meubelboulevard, een sporttoernooi of een museumbezoek. De keuze wat te doen met je vrije tijd is enorm. Nu álle musea weer open zijn, is het moment daar om hen onder de aandacht te brengen van alle inwoners van ons land en vooral van een publiek dat zelden of nooit musea bezoekt (bijna de helft van alle Nederlanders). Daarom is er de Nationale Museumweek – de vierde editie van 9 t/m 15 april belicht opnieuw ons échte goud met talloze activiteiten binnen en buiten de muren van de musea; dichterbij dan je denkt! Voor mij deze Pasen geen musea maar het warme bad van familie in la douce France.

Maandag 2 april
Melanie: De voorbereidingen van de Museumweek zijn in volle gang. En deze paasmaandag is er op social het een en ander te doen over Sevn Alias die twee Golden Hours zal verzorgen. Met een speciaal programma rond Sevn Alias willen we millennials (geboren tussen 1980-2000) naar het museum trekken. Dat is gebaseerd op het onderzoek van de Museumkaart met Kult&Ace en Motivaction: wat doen millennials zoal in hun vrije tijd? Het weekend is onder deze doelgroep het favoriete moment om een museum te bezoeken en dan bij voorkeur overdag, hiermee lijken millennials conservatiever dan gedacht, slechts één op de tien millennials heeft interesse in een avondopenstelling. Het weekend wordt door slechts 15% van de millennials gebruikt om een museum te bezoeken, het culturele uitstapje legt het hiermee af tegen bank hangen 63% en series kijken 62%.Gevraagd naar zaken die een museumbezoek interessanter zouden kunnen maken, geeft 67% van de ondervraagden aan graag speciale programma’s als workshops en lezingen te willen volgen, 20% spreekt een voorkeur uit om te kunnen feesten en maar liefst 31% van de millennials zou het leuk vinden om te daten in een museum.

In ons Museumweekteam zijn afspraken gemaakt over monitoren van de media en wie wanneer hoe zal reageren. In mijn mail zie ik tot mijn geruststelling dat de afspraken goed blijken te werken.

Dinsdag 3 april
Mirjam: Siebe-in-da-house! Bijna een half jaar geleden trok onze directeur de kantoordeur achter zicht dicht om zich te wijden aan behandeling en herstel van een zogenaamd thymoom. En vanmiddag heeft hij de Intercity Direct genomen, een rondje langs de burelen gemaakt, de collega’s gesproken en weer even kantoorlucht op gesnoven. Ondanks de plezierige en deskundige waarneming van Stef Oosterloo en de tussentijdse contacten met Siebe heeft de situatie op zo’n klein bureau (20 personen) zo zijn impact. Dat merk je aan de uitgelaten stemming deze middag!

Woensdag 4 april
Melanie: Na maandenlang toewerken naar ‘die ene week’ zetten we nu alle puntjes op de ‘i’.
Vandaag nemen we de museumweek door met Kim-Lian van der Meij, die alle openingen en onthullingen gaat presenteren. Momenteel is ze bij SBS6 op de buis voor het programma ‘Verzamelkoorts’. Ze bekent niet heel vaak naar musea te gaan. Maar dat vinden wij niet erg. Met de campagne ‘Ontdek ons échte goud, dichterbij dan je denkt!’ willen we juist het publiek bereiken dat niet of nauwelijks naar musea toe gaat (dat is ongeveer de helft van Nederland!). Laatste blik op de maandelijkse Museumtips naar ruim 800.000 Museumkaarthouders die as donderdag rond het middaguur wordt verzonden.

Donderdag 5 april
Mirjam: Het maatschappelijk draagvlak voor cultuur komt aan bod in de bestuursvergadering van de Federatie Cultuur, de koepel van werkgeversverenigingen in de cultuursector waarvan de Museumvereniging lid is. Het gaat o.a. over de verschillende sectoradviezen van de Raad voor Cultuur aan bod, de arbeidsmarktagenda en het actieplan cultuur en creatief inclusief (diversiteit). Daarna is het de hoogste tijd om met de directeur van CJP, Walter Groenen, weer eens uit te wisselen over hun operatie en die van de Museumkaart. We spreken af om na evaluatie van de Museumweek te bezien of we samen op kunnen trekken in het bereiken van millennials. De werkdag sluit ik af met een gesprek met Marieke van Schaik en Marilene van Oranje van de Bankgiroloterij. Natuurlijk komt hun VIP-kaart aan bod, die maakt dat loterijdeelnemers langer meespelen waarmee meer middelen voor partnerships met musea beschikbaar komen. De bezoekfrequentie aan musea is nog steeds beperkt. De jaarlijkse analyse naar overlap tussen BGL VIPkaart en de Museumkaart zullen we deze zomer opnieuw herhalen. Ondertussen zien we over het eerste kwartaal 2018 groei van de Museumkaart ten opzichte van het vorige jaar: zowel van het aantal actieve kaarthouders als van het aantal bezoeken. Goed nieuws voor de kaartaccepterende musea.

Vrijdag 6 april
Melanie: Vandaag is de laatste werkdag voordat dé week van start gaat. Het begint bij iedereen nu echt te borrelen. Ik leg de laatste hand aan het videodraaiboek, want van alle openingen en onthullingen worden videoverslagen gemaakt. Dan nog wat telefoontjes plegen en alles uitprinten. Check, check, dubbelcheck. Ik tel af en slaap er zelfs een beetje onrustig van.

Zondag 8 april
Melanie: Aangezien de opening van de Nationale Museumweek al vroeg wordt aangekondigd in het tv-programma ‘Goedemorgen Nederland’ slapen we de avond van tevoren al in Zaltbommel. Als we aankomen is het donker, maar we gaan toch vast even kijken naar de zandscultuur die de ontsnapping van Hugo de Groot uitbeeldt. Het verhaal dat we willen laten zien van Slot Loevestein, dat tot Gouden Pronkstuk werd verkozen door onze Museumkaarthouders. Een bewaker in een auto houdt alles nauwlettend in de gaten. We wenken hem nog even, maar ik denk niet dat ik hem morgenochtend terug zie. Zolang hij er vannacht maar goed op past vind ik het best.

Maandag 9 april: de opening
Mirjam: Vroeg uit de veren! De start van de Nationale Museumweek wordt live uitgezonden op NPO1 in 'Goedemorgen Nederland' vanuit Slot Loevestein en vanaf de kade in Zaltbommel met de onthulling van de Gouden Zandsculptuur over de ontsnapping van Hugo de Groot uit het slot. Kim Lian van der Meij – deze editie onze ambassadeur, illusionist Victor Mitz, burgemeester Peter Rehwinkel en last but not least museumdirecteur Ien Stijns verrichten met twee schoolklassen de openingshandelingen. Slot Loevesteun werd door de Museumkaarthouders gekozen tot het eerste Gouden Pronkstuk van deze Museumweek. Beleef elke dag van de Museumweek mee in de videoregistraties.

Dinsdag 10 april
Melanie: Vandaag openen we het eerste Gouden Pop-up museum van deze week: bij VSO-VMBO De Thermiek in Leiden. Leerlingen van deze school hebben samen met medewerkers van Naturalis hun eigen tentoonstelling samengesteld, die ze mogen openen op hun eigen school! Ze zijn daarvoor al gaan snuffelen in het depot van Naturalis en hebben daar de mooiste museumstukken uitgekozen. De trots is van hun gezichten af te lezen, maar beelden zeggen vaak meer dan woorden dus ik raad je aan om deze video te bekijken:

Woensdag 11 april
Mirjam: Een drukke dag vandaag. ’s Ochtends openen we het tweede Gouden Pop-up museum in Burgum. Een samenwerking van CSG Liudger en het Observeum Museum & Sterrenwacht. De eerstejaars scholieren geven het de naam ‘De wereld door de jaren heen in Burgum’. Het project is ingepast in het vak ‘Modern skills’ waarbij ze vaardigheden passend bij de 21ste eeuw leren zoals probleemoplossend denken. Friese trots alom: bij de wethouder, de locatiedirecteur, de docent, de leerlingen en ook bij bestuursvoorzitter Henk Kloosterman en de museumvrijwilligers. Want ook zij hebben zich met hart en ziel ingezet om dit nieuwe publiek aan zich te verbinden.

Diep onder de indruk verlaat de karavaan Burgum op weg naar Helmond waar het tweede Gouden pronkstuk wordt onthuld. De grote gouden replica van ‘De Ploeger’ is speciaal voor de Nationale Museumweek teruggekeerd naar Helmond. Deze keer op het Kasteelplein voor de Traverse waar elke dag veel automobilisten het passeren. Het beeld weerspiegelt vol kracht de arbeidsstad die Helmond is. Het DNA van iedere Helmonder weerklinkt in de optredens van Senna (Voice Kids) en Leon van der Zanden (cabaratier) - geboren Helmonders – waarbij als klap op de vuurpijl het publiek al meewiegend het officieuze volkslied van hun provincie ‘Brabant’ laat klinken. Kippenvel.

Donderdag 12 april
Melanie: We hebben al honderden kilometers op de teller, maar we zetten daar vandaag nog een aantal bij. Na de opening van het Pop-up museum in College Den Hulster met collectie van het Limburgs Museum in Venlo rijden we door naar Harlingen, waar vanavond de generale repetitie is van een bijzondere waterprojectie die vrijdagavond feestelijk wordt onthuld. Harlinger en SBS6-weerman Piet Paulusma neemt hier alvast zijn befaamde ‘Piets weerbericht’ op en ik heb de eer om hem in geuren en kleuren over de museumweek te vertellen. Inclusief de aanstekelijke afsluiter “Oant Moarn” uiteraard. M’n familieleden weten thuis niet wat ze zien. En ik heb voor altijd een mooi verhaal voor op verjaardagen.

Vrijdag 13 april
Mirjam: Bijgelovig als ik ben, hoop ik vandaag geen zwarte kat tegen te komen in Harlingen. Daar ben ik vannacht na het optreden van museumdirecteuren Sabine Huls, Corien van der Meulen en Bert Boer bij Humberto Tan in RTL Late Night m’n bedje in gedoken. Met hun prachtige verhalen over drie collectiestukken kwamen ook de Nationale Museumweek, de MuseumkaartMatch-Avond en het sectoradvies van de Raad voor Cultuur ter sprake. Dat advies komt ook aan bod bij de ledenvergadering op 28 mei aanstaande. De Museumvereniging is van mening dat musea ruimhartige steun van gemeenten en provincies verdienen, in navolging van de extra middelen die het kabinet ter beschikking stelt. Deze boodschap is heel herkenbaar voor de gemeente Harlingen en het Hannemahuis waar we ’s avonds te gast zijn om het schaalmodel van De Halve Maen te bewonderen. Aan het woord is de jongste zoon (inmiddels een actieve senior) van de maker ervan die terugblikt op het familieleven en een eerbetoon brengt aan zijn overleden vader Lolke Johannes van der Wal. Ontroerd vertrekt de stoet genodigden naar de haven waar de 3D animatie en waterprojectie van de Halve Maen zo’n 2.500 inwoners op de been brengt. Pas als ik na het middernachtelijk uur thuis de voordeur wil openen, loopt een zwarte kat over mijn voeten. Tot zover ging alles goed!

Zaterdag 14 april
Melanie: Tijdens het slotweekend organiseren we in samenwerking met Museum Twentse Welle en Het Scheepvaartmuseum twee ‘Golden Hours’. Ingrediënten: een uniek optreden van rapper Sevn Alias met saxofonist Benjamin Herman, aangevuld met een randprogramma waarbij bezoekers zelf ook kunst kunnen maken, een dansje wagen op de beats van Zwarte Koffie en natuurlijk het museum in mogen gaan. Doelgroep: millennials, omdat zij in eerder onderzoek (ism Motivaction) aan gaven dat ze bereid zijn om musea te bezoeken wanneer er speciale activiteiten zijn zoals lezingen, workshops en feesten. Uitkomst van dit recept: smaakt naar meer. Kijk zelf maar:

Zondag 15 april: de afsluiting
Mirjam: Benieuwd hoe zo’n zandsculptuur zich houdt, neem ik een kijkje in Zaltbommel waar volop dagjesmensen selfies maken en kinderen in de zandbak die ernaast is aangelegd aan het schatgraven zijn. Hugo ziet er nog prima uit en is nauwelijks aangetast door de regenbuitjes in de afgelopen dagen. Morgen wordt het afgebroken en het zand zal door de gemeente hergebruikt worden. Ondertussen zijn in het Scheepvaartmuseum de voorbereidingen voor het tweede Golden Hour in volle gang. Het museum heeft een aantrekkelijk programma georganiseerd waarin het ook slavernij en kolonialisme belicht. Het is mooi om te zien dat deze formule doet wat ie moet doen: nieuw publiek trekken dat niet eerder musea bezocht.

Maandag 16 april
Melanie: Het is niet alles goud dat er blinkt. Het videoverslag van gisteren laat helaas nog even op zich wachten, omdat het management van Sevn Alias geen akkoord wil geven op de video. Ze zijn bang voor negatieve reacties. Dat dit voer is voor discussie verbaast me niet, maar je zou denken dat je met zoiets moois alle neuzen dezelfde kant op hebt. Niet dus. Vervelend, maar ook leerzaam.

Dinsdag 17 april
Mirjam: Na zo’n uithuizige week is het heerlijk om weer op het honk te zijn met alle collega’s samen. Geheel conform onze wekelijkse routine blikken we in Koffietijd vooral vooruit op de week die gaat komen. En er is iets lekkers om de Museumweek te vieren – alle collega’s hebben hun steentje bijgedragen dan wel op kantoor dan wel in het land. En ik ben er trots op dat we gezamenlijk zo’n week kunnen realiseren. Benieuwd naar alle evaluaties!

Woensdag 18 april
Melanie: We zijn er nog niet helemaal, want vandaag screenen we de aftermovie van de Nationale Museumweek. Alle hoogtepunten op een rij. Die deel ik graag vol trots met jullie:

Donderdag 19 april
Mirjam: Vanochtend volop aandacht voor het project Cultuur en Creatief Inclusief waar Kivilcim Özmen de scepter zwaait. Het is een initiatief van brancheverenigingen verzameld onder de koepel de Federatie Cultuur met als doel bij te dragen aan een sterke, toekomstbestendige cultuursector die de samenleving representeert. Met Paul Postma Marketing Consultancy brengen we in beeld wat Museumkaartdata ons op dit onderwerp kunnen leren. In de middag liggen jaarrekeningen van Museumvereniging en Stichting Museumkaart op tafel en is er het jaarlijkse gesprek van de Financiële commissie met Ewoud Goudswaard en Stijn Schoonderwoerd met de accountants van PwC. Met twee goedkeurende verklaringen in het verschiet blikken Stef Oosterloo, Erik Brunsman en ik vooruit op de bestuurs- en ledenvergadering.

Vrijdag 20 april
Melanie: Terwijl we nog volop nagenieten is het ook tijd voor reflectie. Samen met onze leden: hoe hebben zij de week beleefd? Wat ging er goed? Wat kan er beter? Daarom stel ik vandaag een enquête op, die volgende week wordt verstuurd. De resultaten zullen tijdens de ledenvergadering bekend gemaakt worden.

Maandag 23 april
Mirjam: Seizoensarbeid heb je in soorten en maten: bollen pellen, asperges steken, aardbeien plukken. En ik heb de mijne: Nationale Museumweek, jaarverantwoordingen en 4 en 5 mei. Nu nog even stilte voor de storm die jaarlijks losbreekt rond de dodenherdenking. Het is bijzonder eervol om zes jaar bestuurslid van het Nationaal Comité 4 en 5 mei te mogen zijn en de Indische gemeenschap - zonder last en ruggenspraak - te mogen representeren.

Dinsdag 24 april
Melanie: Tot 1 mei heb ik vrij om even bij te komen van al het museumgeweld. Maar m’n makersbloed kruipt waar het niet gaan kan en stiekem ben ik al aan het voorbereiden voor een volgende videoreeks over de maatschappelijke waarde van musea. Dus als antwoord op de vraag wat een programmamaker zoal doet kan ik zeggen: best wel een wereldbaan hebben!

Woensdag 25 april
Mirjam: Terwijl op mijn kantoor de Museumweek nog in alle toonaarden zichtbaar is (posters, bierviltjes, ballonnen etc) gaat het leven verder waar het was: begeleiden van een studente aan de NHTV die onderzoek doet naar CRM systemen bij musea, met Iris Noteboom in gesprek over het onderzoek naar de communicatie binnen de vereniging, met Bente Bergmans in gesprek met het museumregister, de afstotingsdatabase en de toetsingscommissie beschermwaardigheid. Ondertussen is het nog een maand tot de nieuwe privacywetgeving: AVG. Daarmee zijn ook wij druk doende en voor Museumkids.nl zijn de gebruiksvoorwaarden en privacyverklaring o.a. door Ellen Bakema geheel herzien. Moedig voorwaarts!