Bewaar je Museumkaart, geniet later

Nieuws | 09 apr. 2020

Nu musea tijdelijk gesloten zijn, kunnen Museumkaarthouders geen gebruikmaken van hun kaart. Samen met de sector hebben we als Museumvereniging hard gewerkt aan een oplossing, die zowel de musea als de kaarthouders rechtdoet.

De afgelopen weken is door verschillende culturele instellingen, het kabinet en de consumentenautoriteit ACM gewerkt aan een regeling op welke manier culturele instellingen (waaronder musea) kopers van tickets en andere klanten tegemoet kunnen komen. Kort door de bocht komt het erop neer dat kaarthouders wettelijk het recht hebben op verlenging van hun Museumkaart. Dat betekent dat de geldigheid van de kaart automatisch verlengd wordt wanneer de musea weer opengaan. De exacte lengte is daarmee afhankelijk van de sluitingsduur.

Verlenging van de kaart doneren

Musea hebben het door de tijdelijke sluiting ontzettend lastig. Hun eigen inkomsten (die normaal gesproken goed zijn voor zo’n 50 procent van de totale omzet van musea) zijn op de een op de andere dag weggevallen. En het eind is nog niet inzicht. Ook als de musea straks wel weer voorzichtig opengaan, is het goed voor te stellen dat zij veel minder bezoekers zullen ontvangen dan zij gewend waren. Om musea te steunen en ervoor te zorgen dat ons echte goud (museale collecties) bewaard, onderhouden en gepresenteerd kan blijven worden, vragen we onze trouwe kaarthouders om hun recht op verlening om te zetten in een donatie.

Alles komt ten goede aan de musea

Alle verlengingen die door museumliefhebbers omgezet worden in donaties komen - net als alle inkomsten van de Museumkaart - geheel ten goede aan de ruim 400 musea, die de Museumkaart voeren. Stichting Museumkaart (onderdeel van de Museumvereniging) zorgt ervoor dat de contributie van de extra looptijd van deze kaarthouders ten goede komt aan de musea. Door musea in staat te stellen ons echt goud te bewaren en veilig te stellen, kunnen kaarthouders zich straks nog meer laten verrassen en verwonderen door al het moois dat tenslotte van ons allemaal is.

Meer informatie
Ga voor meer informatie naar: het gezamenlijk persbericht op bewaarjeticket.nl en naar de website museumkaart.nl. Op de website van Museumkaart zijn binnenkort formulieren te vinden, waarop kaarthouders kunnen aangeven of ze kiezen voor verlenging of doneren.