Zo'n 55 miljoen euro voor musea bij het BankGiro Loterij gala

Nieuws | 06 feb 2020
© Roy Beusker Fotografie

BankGiro Loterij: zo’n 55 miljoen euro direct voor musea!

Woensdag 5 februari vond in Naturalis in Leiden het jaarlijkse BankGiro Loterij Goed Geld Gala plaats. Tijdens deze feestelijke middag werd dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij aan 77 culturele instellingen en organisaties in totaal 84,3 miljoen euro uitgereikt. Zo’n 55 miljoen euro daarvan is direct voor de museumsector bestemd.
Foto: Roy Beusker Fotografie

De vaste grote bedragen gaan jaarlijks naar het Prins Bernhard Cultuurfonds en de vier rijksmusea. Daarnaast zijn een aantal van de uitgekeerde bijdragen speciaal bestemd om collecties en voorstellingen toegankelijk te maken voor een meer divers publiek. Zo ontvangt het Van Abbemuseum bijna 800 duizend euro om van inclusiviteit ‘het nieuwe normaal’ te maken. Dankzij deze bijdrage kan het museum bezoekers met een beperking bereiken en het verhaal van de collectie vertellen uit meerdere perspectieven. Het Stedelijk Museum Schiedam krijgt 400 duizend euro, omdat het volgens de loterij ‘voorbeeldstellend is op het gebied van het verlagen van drempels’. Hiermee kan het museum een ‘diorama’ opbouwen.

Verschillende financierende partijen

In 2017 verdienden musea voor het eerst meer dan zij aan subsidies ontvingen. Naast meer eigen inkomsten is er ook sprake van een bredere financieringsmix en zijn er meer financierende partijen. Zo worden musea gesponsord, ontvangen ze giften en mogen ze rekenen op de brede steun van verschillende private fondsen, zoals de BankGiro Loterij. Directeur Museumvereniging Mirjam Moll: “De museumsector wordt steeds ondernemender. Musea zijn, onder meer dankzij particuliere giften, steeds beter in staat om naast overheidssubsidies hun eigen geldstroom op gang te houden.” Moll benadrukt dat de bijdragen van de BankGiro Loterij van groot belang zijn voor de museumsector. “Ruim 10% van de eigen inkomsten van de museumsector is afkomstig van de deelnemers aan de BankGiro Loterij. De loterij is al jarenlang een betrouwbare partner voor musea, die ondernemerschap en innovatie aanmoedigt.”