André Kuipers lanceert vijfde Nationale Museumweek!

Nieuws | 08 apr 2019

“In het museum komt de ruimte dichterbij dan je denkt!”

Sassenheim, 8 april 2019 – Met de lancering van 'een gouden vergroting’ van André Kuipers’ astronautenpak uit Space Expo langs de A44, is de vijfde Nationale Museumweek van start gegaan. Ruimteheld André Kuipers onthulde de gouden vergroting van zijn eigen astronautenpak dat te zien is in Space Expo Noordwijk: “In het museum zie je de echte voorwerpen: bijvoorbeeld hoe ingewikkeld zo’n pak en alle ruimtespullen in elkaar zitten. Je krijgt een heel realistisch beeld van hoe het werkt in de ruimte. Daarmee vertelt het ons verhalen over het verleden, het nu én de toekomst!”

André Kuipers en zijn Gouden Astronautenpak
Foto: Jorrit Lousberg

Steeds meer mensen bezoeken musea (30% meer in de afgelopen 4 jaar). Toch bezoekt de helft van Nederland nog geen museum. Vandaar dat gedurende de Nationale Museumweek juist die mensen worden geconfronteerd met museale collecties op plaatsen waar men wel is; langs de drukke A44 bijvoorbeeld, in 8 pop-up-musea in het hele land en door twee concerten van Latifah en Re:Freshed Orchestra (Golden Hours).

“Echte voorwerpen inspireren”

Voor Space Expo is het astronautenpak van Kuipers een echt pronkstuk: “Je waant je door het pak écht in de ruimte. Zo kunnen we iedereen zich elke dag een beetje astronaut voelen” aldus Rob van den Berg, directeur van Space Expo. Ambassadrice van de Nationale Museumweek 2019, Kim-Lian van der Meij, presenteerde de onthulling in Sassenheim. “Net als iedereen heb ook ik gefantaseerd over ruimtereizen. Met dit pak komen we wel heel dichtbij!” Ook Burgemeester van Sassenheim, Carla Breuer, erkent de waarde van het uitnodigende astronautenpak: “Van ver komen bezoekers om zich te laten inspireren in Space Expo maar er zijn zoveel mooie musea om te bezoeken.”

De Nederlandse ESA-astronaut André Kuipers droeg het Russische ‘drukpak’ gedurende de kritische momenten van zijn ruimtevlucht aan boord van de Russische Soyuz capsule. Een echt ruimtepak is een zwaar en log geheel. Op 19 april 2004 werd hij vanaf de Russische lanceerbasis Baikonoer in Kazachstan gelanceerd. Elf dagen later keerde hij met zijn collega kosmonauten weer terug op aarde op de steppe van Kazachstan. Zowel bij de start, landing als bij de koppeling en ontkoppeling van de Soyuz-capsule met het International Space Station had André Kuipers dit Sokol-pak aan. Kuipers’ pak is het hele jaar te bewonderen bij Space Expo in Noordwijk.

Andre Kuipers over zijn Sokol-pak:

De gigantische gouden replica van Kuipers’ astronautenpak is het komende weekend (vrijdag, zaterdag en zondag) nog te bewonderen in Noordwijk (Beuk-terrein).

Tijdens de vijfde Nationale Museumweek die plaatsvindt van 8 t/m 14 april, staat heel Nederland in het teken van een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Ruim 400 musea plaatsen gedurende deze week hun pronkstukken in de schijnwerpers. Deze musea doen allemaal mee op hun eigen manier: met speciale activiteiten of bijzondere programmering bijvoorbeeld rond een pronkstuk. Er gebeurt tijdens Nationale Museumweek nog veel meer, een overzicht:

• Maandag 8 april: Opening Nationale Museumweek 2019: Onthulling Gouden astronautenpak André Kuipers (A44 Sassenheim)
  • Dinsdag 9 april: Opening Gouden pop-up museum in Praktijkonderwijs Zutphen i.s.m. Stedelijk Museum Zutphen (Zutphen)
  • Dinsdag 9 april: Tikkit Talks vanaf 15.30 uur – Natuurmuseum Fryslân (Leeuwarden)
  • Woensdag 10 april: Opening Gouden pop-up museum in De Steiger Praktijkonderwijs i.s.m. PIT Veiligheidsmuseum (Lelystad)
  • Donderdag 11 april: Opening Gouden pop-up museum in Pontes Pieter Zeeman i.s.m. Watersnoodmuseum (Zierikzee)
  • Vrijdag 12 april: MuseumkaartMatch-Avond in meer dan 20 musea met een Gouden tintje in Van Abbemuseum (Eindhoven)
  • Zaterdag 13 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
  • Zaterdag 13 april: Tikkit Talks vanaf 14.30 uur – Continium Discovery Center (Kerkrade)
  • Zaterdag 13 april: “Golden Hour”: speciaal voor millennials in Museum het Valkhof (Nijmegen)
  • Zondag 14 april: Tikkit Talks vanaf 12.00 uur - Universiteitsmuseum Utrecht (Utrecht)
  • Zondag 14 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
  • Zondag 14 april: Afsluiting Nationale Museumweek 2019: “Golden Hour” speciaal voor millennials in Amsterdam Museum (Amsterdam)

Voor alle laatste ontwikkelingen, activiteiten en nieuws: www.nationalemuseumweek.nl

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij het overkoepelende thema ‘Ontdek samen ons échte goud, dichterbij dan je denkt!’ Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de collectie Nederland.

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2018 hebben bijna 1,4 miljoen kaarthouders 8,9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea circa 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal.

Opening Nationale Museumweek 2019 VLNR: Kim Lian van der Meij, André Kuipers, Leoni Jansen, Govert Schilling, Carla Breuer en Rob van den Berg
Foto: Jorrit Lousberg