Algemeen Directeur Kunsthal Rotterdam

Omvang: 40 uur per week
Locatie: Rotterdam
Sluitingsdatum: 28 juli 2019

Kunsthal Rotterdam is op zoek naar een algemeen directeur die eindverantwoordelijkheid draagt voor de artistieke ontwikkeling en de kwaliteit van de tentoonstellingen en deze kan door vertalen naar een verrassende programmering. De algemeen directeur heeft een duidelijke artistieke visie, is innovatief en weet een divers publiek te bereiken én te verbinden. Daarnaast is hij/zij een cultureel ondernemer die met de voeten in de klei staat en relaties kan bouwen en onderhouden met (inter)nationale stakeholders. Van kunstinstellingen en kunstenaars tot sponsoren, subsidiegevers en verzamelaars.

Kunsthal Rotterdam

Kunsthal Rotterdam is een van de toonaangevende culturele instellingen in Nederland, een boegbeeld van de stad Rotterdam met internationale uitstraling. De Kunsthal heeft geen eigen collectie en daardoor een grote vrijheid van programmeren en presenteren. Met meer dan twintig tentoonstellingen en vele evenementen per jaar biedt de Kunsthal een dynamische, contrastrijke en altijd verrassende programmering, in en om het iconische gebouw van Rem Koolhaas. De Kunsthal transformeert voortdurend en creëert crossovers tussen verschillende (kunst)disciplines en culturen. Hierdoor weet de Kunsthal een zeer breed en divers publiek aan zich te binden.

Het team

Het volledige team van de Kunsthal bestaat uit ongeveer 55 medewerkers (40 fte). De directie wordt gevormd door een algemeen en een zakelijk directeur die beiden een deel van de organisatie aansturen. De algemeen directeur geeft direct leiding aan de inhoudelijk betrokken afdelingen: tentoonstellingen, development, educatie & publiek en marketing & communicatie. De zakelijk directeur geeft leiding aan de operationele afdelingen: algemene zaken, gebouwbeheer, veiligheidszaken, financiën en de winkel. De algemeen directeur is statutair bestuurder van de stichting en is eindverantwoordelijk voor de exploitatie van de Kunsthal. Hij/zij legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht.

Verantwoordelijkheden

Artistieke en inhoudelijke ontwikkeling:

• Artistiek programma ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardige tentoonstellingen en (publieks)activiteiten;
  • Bereiken en binden van een nieuw en divers publiek op innovatieve wijze;
  • Gerichte publieksbenadering door middel van educatie, marketing en communicatie.

Positionering en strategie:

• Ontwikkelen van de strategie en het meerjarig beleidsplan;
  • Als boegbeeld een bijdrage leveren aan het maatschappelijke en museale debat;
  • Uitbouwen van de marktpositie door de ontwikkeling van nieuwe concepten, experimenten, samenwerkingen etc.

Relatiebeheer en development:

• Ontwikkelen en verwerven van additionele middelen, fondsen, sponsoren en subsidies;
  • Initiëren van (inter)nationale samenwerking en het aangaan van strategische allianties.

Leidinggeven en (financieel) beheer:

• Voeren van directie over de stichting en het beleid;
  • Zorgen voor meerjarige, gezonde exploitatie en duurzame bedrijfsvoering van de Kunsthal.

Functie-eisen

De Kunsthal is op zoek naar:

• Een artistiek leider, die creativiteit weet te verbinden aan aantoonbare resultaten;
  • Een inspirerend manager met bewezen ervaring in het leiding geven aan een organisatie, bij voorkeur in een culturele- en publieksgerichte organisatie;
  • Een sterke netwerker die anderen weet te interesseren en te binden;
  • Een cultureel ondernemer, met goede communicatieve en sociale vaardigheden;
  • Woont in Rotterdam of omgeving of is bereid er te gaan wonen;
  • Een WO-opleiding kunstgeschiedenis met financieel en bedrijfseconomisch inzicht;
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal.

Wat biedt de Kunsthal?

• Een interessante en veelzijdige directiefunctie bij één van de toonaangevende culturele instellingen in Nederland;
  • Een jaarcontract dat bij goed functioneren wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd;
  • Een fulltime functie van 40 uur, waarbij een flexibele instelling een vereiste is;
  • Voor de sector gebruikelijke arbeidsvoorwaarden.

Interesse?

De Kunsthal laat zich in de procedure ondersteunen door DUX International Executive Search. Mocht u belangstelling hebben in deze functie, dan ontvangen wij graag uw CV (in Word) en motivatiebrief vóór 28 juli 2019. U kunt dit sturen naar DUX International, via info@duxinternational.com t.a.v. Karin Doeksen of Jolien Wiesenhaan.

De Kunsthal onderschrijft de Code Culturele Diversiteit en nodigt kandidaten die de diversiteit van de organisatie kunnen versterken nadrukkelijk uit om te reageren. Meer informatie op: https://www.kunsthal.nl/nl/over-de-kunsthal/nieuws/vacature-algemeendirecteur2019/