Aankoopfonds

Museumstukken van nationaal belang

Het Nationaal Aankoopfonds en het Mondriaan Fonds stellen Nederland in staat om museumstukken van nationaal belang te verwerven.

Krimp in budgetten is een grote zorg

Iedereen kent inmiddels de twee schilderijen van Rembrandt, die in 2015 samen met Frankrijk werden aangekocht. Gevolg van deze aankoop was wel dat het saldo van het Nationaal Aankoopfonds op nog maar 4 miljoen euro stond... Doordat er in 2016 en 2017 geen beroep is gedaan op het Nationaal Aankoopfonds is dit saldo slechts heel licht toegenomen dankzij rente-inkomsten. Daarnaast werd het budget van het Mondriaan Fonds voor Bijdrage Incidentele Aankopen gehalveerd tot 1,4 miljoen euro. Deze krimp in budgetten is een grote zorg voor de toekomst, temeer omdat in veel gemeentes aankoopbudgetten zijn wegbezuinigd.

Solide basis

De Museumvereniging vindt het belangrijk dat de overheid in staat blijft om belangrijke museumstukken te verwerven. Niet alleen dient het Nationaal Aankoopfonds weer op een acceptabel niveau te worden gebracht, ook zou het Mondriaan Fonds 3 miljoen euro extra moeten ontvangen als solide basis voor het aankoopbudget.

We helpen u graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?

We helpen u graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?