2.500 Museumkaarthouders ontmoeten elkaar in 45 musea door heel Nederland tijdens MuseumkaartMatch!

Nieuws | 12 apr 2019

Kaarthouders vinden via MuseumkaartMatch het ideale museumgezelschap!

Eindhoven, 12 april 2019 – Speciaal voor kaarthouders is er MuseumkaartMatch. Waar kaarthouders, op basis van museale voorkeur, hun ideale museumgezelschap kunnen vinden. Daarom zijn er komend weekend 45 MuseumkaartMatch-activiteiten in het kader van de Nationale Museumweek. Met een feestelijke start in het Van Abbemuseum (Eindhoven). "Samen is het toch altijd gezelliger", aldus een kaarthouder. "Ik had mijn match bij binnenkomst meteen gevonden! Heel leuk om zoveel verschillende kaarthouders te spreken en met verschillende zintuigworkshops de collectie te zien, voelen, ruiken en horen!”

In ruim 40 musea kunnen kaarthouders tijdens de Nationale Museumweek terecht voor 45 MuseumkaartMatch-activiteiten. Zo zijn er in het weekend van 12-14 april: 21 MuseumkaartMatch-Avonden, 15 MuseumkaartMatch-Middagen en 9 MuseumkaartMatch-Ochtenden. Tijdens deze speciale MuseumkaartMatch-activiteiten hebben de deelnemende musea een speciale programmering om kaarthouders met elkaar in contact te brengen via de museale collecties die hen aanspreken. Ook voor bijna 1,4 miljoen kaarthouders geldt daardoor: ontdek samen ons échte goud, dichterbij dan je denkt!

MuseumkaartMatch in het Van Abbemuseum Eindhoven

Wat is MuseumkaartMatch?

• Op basis van je voorkeur voor een museum, een tentoonstelling of type collectie een passende match vinden om samen musea te gaan bezoeken.
  • Alleen voor 19 jaar en ouder.
  • Via https://www.museumkaart.nl/match worden kaarthouders uitgenodigd om in hun eigen omgeving “Mijn Museumkaart” een persoonlijk profiel aan te maken om op zoek te gaan naar die passende match.
  • Speciale MuseumkaartMatch-Avonden in het Centraal Museum in Utrecht en het Dolhuys, museum van de geest in Haarlem zijn vorig jaar succesvol verlopen en hebben veel publiciteit opgeleverd (zie foto’s).
  • Kijk voor meer informatie op: https://www.museumkaart.nl/match
  • Sinds de introductie worden er maandelijks zo’n 2.000 oproepen geplaatst om samen een tentoonstelling of museum te bezoeken. Daarop komt een veelvoud aan enthousiaste reacties. Het toont de groeiende behoefte om samen musea te bezoeken.

Tijdens de vijfde Nationale Museumweek die plaats vindt van 8 t/m 14 april, staat heel Nederland in het teken van een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Ruim 400 musea plaatsen gedurende deze week hun pronkstukken in de schijnwerpers. Deze musea doen allemaal op hun eigen manier: met speciale activiteiten of bijzondere programmering bijvoorbeeld rond een pronkstuk. Er gebeurt tijdens Nationale Museumweek nog veel meer, een overzicht:

Maandag 8 april: Opening Nationale Museumweek 2019: Onthulling Gouden astronautenpak André Kuipers (A44 Sassenheim)
Dinsdag 9 april: Opening Gouden pop-up museum in Praktijkonderwijs Zutphen i.s.m. Stedelijk Museum Zutphen (Zutphen)
Dinsdag 9 april: Tikkit Talks vanaf 15.30 uur – Natuurmuseum Fryslân (Leeuwarden)
Woensdag 10 april: Opening Gouden pop-up museum in De Steiger Praktijkonderwijs i.s.m. PIT Veiligheidsmuseum (Lelystad)
Donderdag 11 april: Opening Gouden pop-up museum in Pontes Pieter Zeeman i.s.m. Watersnoodmuseum (Zierikzee)
Vrijdag 12 april: MuseumkaartMatch-Avond in meer dan 20 musea met een Gouden tintje in Van Abbemuseum (Eindhoven)
Zaterdag 13 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
Zaterdag 13 april: Tikkit Talks vanaf 14.30 uur – Continium Discovery Center (Kerkrade)
Zaterdag 13 april: “Golden Hour”: speciaal voor millennials in Museum het Valkhof (Nijmegen)
Zondag 14 april: Tikkit Talks vanaf 12.00 uur - Universiteitsmuseum Utrecht (Utrecht)
Zondag 14 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
Zondag 14 april: Afsluiting Nationale Museumweek 2019: “Golden Hour” speciaal voor millennials in Amsterdam Museum (Amsterdam)

Voor alle laatste ontwikkelingen, activiteiten en nieuws: www.nationalemuseumweek.nl

Activiteit 'voelen' tijdens MuseumkaartMatch in het Van Abbemuseum Eindhoven

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij het overkoepelende thema ‘Ontdek samen ons échte goud, dichterbij dan je denkt!’ Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de collectie Nederland.

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2018 hebben bijna 1,4 miljoen kaarthouders 8,9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea circa 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal.

Voor persvragen en interviewverzoeken/bezoeken met/aan events/musea:
Chris Janssen 061202 7768

Voor alle video’s van de Nationale Museumweek: https://www.nationalemuseumweek.nl/videos/

Geurlezing tijdens MuseumkaartMatch in het Van Abbemuseum Eindhoven